Het Noorden - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu Het Noorden - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

Het Noorden

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

01 April 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Lieve Allemaal,

Jaja, ik ben weer veilig terug gekeerd in mijn 'thuishaven' Banga! En nu natuurlijk de vraag hoe was het noorden?... Het was een super gave trip van 9 dagen, maar wel ongelofelijk veel moeten reizen. Hier komt een kleine impressie van de afgelegde route:

Banga naar Douala: 90 km bus
Douala naar Yaounde: 239 km bus
Yaounde naar Ngaoundere: 622 km nachttrein
Ngaoundere naar Maroua: 508 km bus
Maroua naar Waza: 122 km jeep
Waza naar Rhumsiki: 103 km jeep
Rhumsiki naar Maroua: 120 km bus

En toen weer terug richting Banga!
Jullie begrijpen dus wel dat ik van de 9 dagen, 7 dagen in een vervoersmiddel heb gezeten, maar het was het absoluut waard. Het is sowieso een hele ervaring om zo ver te reizen, zeker als het op de Afrikaanse manier gaat. Je moet jezelf echt op standje Afrika zetten en je vooral niet druk maken in de warmte dan komt het allemaal prima in orde. Op maandag zijn we om 07.45 uur vertrokken en gelukkig waren we net een half uur voordat de trein vertrok op het station in Yaounde, dan is het handig dat je als decadente blanke voor 45 euro pp een privecoupe met 2 bedden wilt want daarvoor hoef je niet in de rij te staan, haha. Maar zo'n bed heb je gedurende 16 uur trein echt wel nodig zeg, heb veel respect voor de mensen en vooral kleine kindjes die dat zittend moeten doorstaan. Ik heb in ieder geval heerlijk geslapen in de hobbelende trein!
Het Noorden is gelijk bij aankomst al een stuk warmer, echt savanne weer met zo'n verschroeiende zon en een wind die aanvoelt als een warme fohn in je gezicht. In de bus vertelde de (overigens weer zeer vriendelijke) plaatselijke bevolking ons dat het zo'n 33 graden in de schaduw is... dus ga maar na wat dat betekent in de volle zon! Er is ook geen enkele vorm van water te bekennen, alle rivieren zijn helemaal droog en veranderd in een grote zandmassa. Erg indrukwekkend om te zien. Onderweg viel ook op dat de huizen hier heel anders zijn, echt van die ronde klei hutjes met een rieten dak. De bevolking oogt armer dan hier in het zuid-westen, maar ondanks dat blijven ze toch altijd lachen. Ongeveer 80% van de bevolking is hier moslim, dus de busjes stoppen zo af en toe (5 keer per dag) bij een van de honderden moskees om op de knietjes te gaan, best grappig en voor mij weer een goed excuus om even mijn benen te strekken tijdens de lange reis!
Dinsdagavond om 20.00 uur arriveerden we eindelijk helemaal uitgedroogd en moe in Maroua. Daar hebben we 1 dag rustig het stadje en de markt bekeken om de volgende dag te vertrekken naar Waza. Daar kom je alleen door een prive jeep te huren voor veel te veel geld, maar anders kan je het park dus niet in. Nou ja dat was het ons wel waard om de big five te zien. De big five????..... Nou nee, ik heb er geen een dier van gezien, haha. Het begon bij aankomst hoopgevend aangezien ik vanaf de verharde weg al een leeuw zag schuifelen tussen het gras (nou ja half zag dan), er een aap langs de weg stond en een giraf. En toen moesten we het park nog in, goed begin dus. De natuur is werkelijk adembenemend daar, alsof je in een documantaire rijdt, maar helaas geen olifanten of leeuwen meer gezien. Wel een hoop andere dieren: giraf, aap, antilope, gazelle, panchochere (je weet wel zo'n pumba zwijn), roofvogels, jakhalzen etc etc
Heel leuk om gezien te hebben dit gebied. 's Nachts in een hotel midden in die savanne geslapen, maar helaas kwam er geen leeuw onder mijn slaapkanmerraam...
De volgende dag naar Rhumsiki gehobbeld, ja echt gehobbeld wat een rot weg zeg, we waren helemaal beurs na aankomst! Echt een dorpje in de middle of nowhere. Ligt in het Mandara gebergte bij de grens van Nigeria. Het is een arm dorp, waar de kindjes allemaal achter je aan lopen en om pennen vragen, heel schattig. Zaterdag hebben we met een gids door het gebergte gewandeld (pfff, moest ik weer bergbeklimmen...) wat wederom schitterend was en natuurlijk voet aan land gezet in Nigeria. Wat niet meer voorstelde dan over een opgedroogd stroompje heen stappen. 's Middags zijn we in het dorp rondgeleid en is de toekomst voorspeld door een dansende krab en een oud Afrikaans mannetje dat op de krab spuigde. Echt te hilarisch voor woorden, jullie moeten het maar op film komen bekijken! De uitkomst is in ieder geval dat ik zeker 2 kinderen krijg, eerst een jongen en dan een meisje. Er kunnen er nog meer volgen maar dat was niet duidelijk te zien... nou ik ben benieuwd. Bij het weggaan heeft hij ook nog even op mijn schoenen gespuugd voor een veilige terug reis en me verteld dat ik terug moet komen om hem mijn kinderen te showen (alhoewel ik denk dat hij dat niet overleefd...)
Daarna na een bruiloft in het dorp geweest, waar ze op zaterdag en zondag trouwen. Leuk om te zien en natuurlijk ook om het plaatselijk gebrouwen bier te drinken, wat dan weer te smerig voor woorden is.
Op zondag zijn we al rustig met de terugreis begonnen, om er zeker van te zijn dat we de trein maandagavond niet zouden missen. En gelukkig verliep alles zonder oponthoud en zijn we weer veilig thuis gekomen!! Echt heel gaaf om het andere deel van Kameroen te zien, waar alles anders is: de natuur, de mensen, het klimaat, het geloof, de leefwijze....

Dus jullie hebben het gelezen, ik heb het reuze naar mijn zin gehad en ik kan nog veel meer vertellen maar dat komt later bij de borrel!!

Nog even wat korte weetjes... Wist je dat:
- we Ruth erg misten in het Noorden?
- je daar super vies wordt
- de laatste nacht in een super smerige herberg was om geld te besparen?
- Ik daar dus ook niet geslapen heb?
- we 2 keer op een motor hebben moeten zitten (sorry...)
- ik in de nachttrein nog lag te slapen terwijl we al gearriveerd waren?
- het ook zo lekker ligt!!!
- het inmiddels al 1 april is?
- dit de maand van mijn terugkeer is?
- ik de witte zandstranden eerst nog wil bezoeken, haha.
- ik absoluut nog niet bruin ben? (en lucas ik verf me niet hoor, hihi!!)

Ik houd jullie weer op de hoogte van de verdere avonturen. Het aftellen kan beginnen voor iedereen die me mist!!

Tot over 29 dagen.

Veel liefs Kaat XXX

  • 01 April 2009 - 13:55

    Tonny En Anton:

    Hé Karin
    Zo weer een hele belevenis zo'n reis door zo'n Afrikaans land. Je hebt als blanke zeker wel veel bekijks, zeker als je in wat minder door toeristen bezochte gebieden reist. Heb je nog een dagboek bijgehouden ???Anders kan je straks niet alles meer precies terughalen.
    Met een dagboek samen met film en foto's lukt dat meestal wel. Je tijd daar schiet al aardig op, je bent weer hier voor je het weet. Eindelijk begint de temperatuur hier ook op te lopen, da's speciaal voor jou anders heb je het hier zo koud ha ha
    groetjes Tonny en Anton

  • 01 April 2009 - 14:25

    Marjolijne:

    Wauw wat klinkt dat gaaf zeg, heel leuk dat jullie het gedaan hebben.

  • 01 April 2009 - 14:40

    Martini(ll):

    Lieve schat, ik moest even nog een paar berichten inhalen. DUs ik had heel wat te lezen. Wel heftig van Ruth en ik wens jullie allemaal succes. Goed zo dat je haar toch nog wel hebt verzorgd!! Weet je nog dat ik aan het begin een bericht had gestuurd dat het slecht ging met mijn geschiedenis? Nou ik zal je wat vertellen, ik heb 6,1 gehaald die 3 keer meetelde!! En ik heb vandaag alweer een so gehad waarvan in maar 6 van de 20 fout had. Dus dt is ongeveer een 7 dan. Goed hea? Mama en paps zijn nu mijn neiuwe kast in elkaar aan het zetten(A). Mama heeft de commde al gemaakt en nu alleen het bed nog( wordt nog even wachten want ze zijn het matras vergeten te leveren.) Maarjaa lieve schat van me. Ik mis je heel erg en ik hoop dat je HEELHUIDS thuis komt!
    Zie je snel!

    xx HOUVANMIJNAFRIKAANTJE(L) Martine

  • 01 April 2009 - 14:50

    Ton:

    Ha die Ka,

    Je bent dus nu een ervaren reismuts geworden.
    Een leuk verslag en we zijn blij dat je weer, tot zover, heelhuids terug bent.
    Natuurlijk is iedereen hier ook aan het aftellen en vooral je ouders.
    Blijf vooral voorzichtig doen en we kijken uit naar het volgende verslag of verschijning van jezelf.

    Knuffels vanuit Wijk.


  • 01 April 2009 - 14:54

    Zussie:

    Ha lieve,
    Super om te lezen! Lekker even kunnen genieten!
    Hier is het weer nu ook goed, lekker met Esmee van een zonnige donderdag en vrijdag genieten! Van het weekend zal ik er niet veel van kunnen genieten dan heb ik CD opname met Vianen!
    Esmee wordt een lekkere ondeugd! haha Ben benieuwd hoe ze straks reageert als Kaka weer terug is!
    Nou het aftellen kan nu eindelijk beginnen! Joepie. Jij denkt nu natuurlijk shit wat snel, maar ik vind het fijn om straks weer lekker met mn zussie bij te kunnen beppen en met name een lekkere borrel te drinken.
    Liefs en dikke kus van mij en natuurlijk een dikke smakkerd van een lief, ondeugend Esmeetje
    P.S. eerste kiesje komt nu door XXXXX

  • 01 April 2009 - 14:59

    Marja (van Dolf):

    Hoi Karin, Wat een geweldige reis heb jij gemaakt. Reizen in zo'n land blijft natuurlijk altijd vermoeiend met het openbaar vervoer ter plaatse, maar dat geeft natuurlijk ook gelijk weer de charme aan zo'n trip. Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad, in tegenstelling tot de beklimming van de berg.

    Vanuit ons front is er weinig spectaculairs te melden. De verbouwing van onze winkel is inmiddels afgerond en het is erg mooi geworden. Alle reacties zijn erg positief. Jammer dat de economische crisis de mensen wat terughoudender maakt. Maar alles bij elkaar zijn we toch goed gestart.

    Het is inderdaad inmiddels al weer aftellen geblazen tot je weer in Nederland bent. 30 april zal dit jaar een bijzondere koninginnedag voor je zijn.

    Geniet nog even van alle overweldigdende ervaringen. Ik ben behoorlijk jaloers op je.
    Doe verder voorzichtig en ik lees wel weer wat je verdere ervaringen zijn.

    Liefs, Marja (en Dolf natuurlijk)

  • 01 April 2009 - 15:17

    René:

    Kaatje, deze geweldige ervaringen kan niemand je meer afpikken. Jij ben aan het aftellen.....maar ik ook! Je wordt immers maar één keer 50 ! Op 2 mei gaan we helemaal LOS met z'n allen.Dikke Hollandse knuffel! PS Het begint nu eindelijk voorjaar te worden met lekker zonnetje. Vanmiddag nog het terras uitgeprobeerd bij De Waag. Bah wat lekker.....

  • 01 April 2009 - 15:48

    Marja:

    Gelukkig, je bent weer 'in de lucht'! Hier is alles OK. Het is al 13 graden!!! Warm joh!

    Margot en ik (Margot meer dan ik) zijn druk doende met onze sponsoractiviteit. Margot heeft weer een super 'Crea Bea'- inschrijfformulier gemaakt, etc. We gaan voor ZUMBA. Een collega van mij had een DVD gedownlod, dus..... vorige week donderdag hebben we boven voor het scherm/beamer/laptop voorzichtig staan 'oefenen'. Bij mij op kantoor hangt het sponsorformulier en mijn collega is mijn 'sponsor-manager'. Ze zet elke dag wel iemand voor het 'betaalblok'. Er is één collega (mannelijk natuurlijk) die e.e.a. op de video wil zien. Hij denkt er later veeeel geld (filmpje op internet zetten) mee te kunnen verdienen. Maar goed dat hij niet weet dat, als WIJ al willen dat mensen naar ons gaan kijken..... zullen WIJ er flink geld voor neer moeten leggen. Sorry, hoor ZUMBA-collega's, maar het zag er nog niet helemaal zo uit als op de DVD...., maaar uhhhh, we waren goed op weg!

    Als het goed is gaan we dus DIK geld ophalen voor Villa JOEP! en onze clubkas.

    We houden je op de hoogte.

    Hebben wij tenminste ook iets 'interessants' om bij de borrel aan je te vertellen als je weer terug bent.

    Nog maar 29 dagen en dan ben je er GELUKKIG weer!

    XXX
    Marja

  • 02 April 2009 - 11:36

    Marietje:

    Waar blijft de tijd!!! Je laatste weekjes alweer, geniet nog even lekker en die witte zand stranden klinken errug goed!! Hier begint het ook lekker weer te worden, daar waren we wel aan toe. Lucas ziet er wel als een spikkel zwijntje uit, niet zelf met verf gaan kliederen hoor!, maar hij heeft een of ander virus te pakken! Nou kaat de groetjes en geniet dikke kus van de Kraaien!

  • 02 April 2009 - 17:17

    Kees & Annelies:

    Hoi lieve Karin,

    Wat een mooi verhaal heb je ons weer te vertellen. Over het pure, woeste (en arme) leven daar. En wij ons maar verbazen over ene Wesley Sneijder die boos is al hij niet in de basis staat tegen Schotland. 3-0 gewonnen trouwens en daarna 4-0 gewonnen van Macedonië. Jij moet trouwens wel erg moe zijn als je zo goed slaapt in zo'n vreselijk hobbeltrein. Echt uitrusten zal je wel pas thuis in Holland kunnen! Troost als je terug bent, wij zijn ook nog superwit ondanks het voorzichtig warmer en zonniger worden hier. Nou meid nog even een beetje opereren, beetje cow-skin eten en voordat je het weet zit je weer in the plane back home. Tip, zorg dat je je niet te veel wast voordat je het vliegtuig instapt, want met zo'n pure Afrikaanse lichaamsgeur heb je dan ongetwijfeld een paar lege plekken naast je. Zit je wat lekkerder, wat ruimer!
    Bij ons hobbelt alles verder, Lieke heeft roodvonk, Janneke wordt steeds ontdeugender, Annelies is nog steeds gelukkig getrouwd en ik ben tegenwoordig bekend van de radio. Dat leg ik bij een klein koud biertje en wijntje nog wel even uit.
    Groeten van ons allen XXX Annelies & Kees

  • 03 April 2009 - 08:32

    Hanneke:

    Ha Kaat!

    Fijn om weer van je te horen!! Wat een avontuur weer, voorlopig genoeg gehobbeld in bus en trein neem ik aan??!

    Goed dat je er lekker even tussenuit bent geweest, even je zinnen verzetten! En ja, hier zijn we al aan het aftellen hoor (maar dat deden we eigenlijk al vanaf je vertrek;))

    Nou meid, werk ze weer van de week en tot het volgende bericht!

    Liefs, Hanneke

  • 04 April 2009 - 16:05

    Leen En Hennie (B):

    Hoi Karin
    Wat beleef jij daar veel.
    Leuke dingen maar ook minder leuke.
    Het zal niks voor mij zijn, de moed zou al in mijn schoenen zakken als ik die armoede zou zien.
    Maar ik denk dat jij er al doorheen kijkt en eerst doet wat het beste is met de mogelijkheden die er zijn, ook al zijn dat er weinig.
    Je kan goed schrijven, heel levendig en begrijpbaar.
    Gisteravond verjaardag van Bas geweest, heel gezellig met goede muziek. Met je oma gehad over jou (niets dan goeds) en zat te denken nou moet ik toch gauw nog eens een berichtje aan Karin sturen anders is ze al weer terug, dus bij deze. Kus van ons beide,het beste en hoop je weer heelhuids terug te zien.
    Harteleijke groeten van Leen en Hennie vd B.

  • 08 April 2009 - 10:25

    Omaaaaa:

    Je oma zit nu naast me en dit is wat ik in ga typen....Oma Annie zegt: Ha lieve schat van me, alle verhalen gelezen,dit is toch wel allemaal heftig om te lezen. Gelukkig heb je nu een leuke reis gehad zonder de slurven ha,ha... het allermooiste is nog 3 weken en dan kom je weer naar huis. Mn pen is bijna leeg van het afturven van de nachten. Tot heel gauw en een hele dikke kus, Oma en de groetjes van de typiste Margot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 26117

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: