District Hospital Mamfe - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu District Hospital Mamfe - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

District Hospital Mamfe

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

13 April 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Lieve Vrienden,

Het is weer tijd voor een berichtje. Wat heb ik zoal gedaan de afgelopen dagen?
Terug uit het Noorden ben ik 5 dagen thuis geweest om de was te doen en even bij te komen om vervolgens maandag weer voor 6 dagen naar Mamfe te vertrekken. In Mamfe was er een health week in het District hospital. Een team van 3 artsen ging daar een week lang opereren en consulteren tegen een goedkoper tarief dan normaal, zodat ook de armeren een kans krijgen om zich te laten helpen. Een van de artsen was Dr. Oben en hij had gevraagd of ik mee wilde om daar te werken. Aangezien het hier in Banga erg rustig is zeg ik daar natuurlijk geen nee tegen!
Maandag vertrokken richting Mamfe wat weer meer dan 180 km hobbelen betekende. Dinsdag startte we direct met opereren. Een van de andere artsen was een professor van de gynaecologie, dus leuk voor mij om met die operaties mee te kijken en te assisteren. Elke dag werkten we van 07.00 uur 's ochtends en we waren geen enkele dag voor 19.00 uur 's avonds klaar. Gelukkig werd er voor een stevig ontbijt (met vooral veel ei....) gezorgd, want de volgende maaltijd was altijd pas rond 18.00 uur tussen het werken door. Lange dagen dus! Wel echt een super week gehad. Veel gezien, geleerd en kunnen assisteren op de operatiekamers. Wat we vooral hebben geopereerd zijn blinde darm ontstekingen, liesbreuken, onvruchtbare vrouwen etc (zo nu snappen ook de niet medici waar ik het over heb... hoop ik). Een van de operaties die ik met Dr. Oben samen deed draaide uit op een buikwandcorrectie (omdat we een hele grote navelbreuk moesten repareren) en plastische chirurgie is best lastig als je niet de beste apparatuur tot je beschikking hebt. Maar uiteindelijk hadden we na 5 uur zwoegen een mooi resultaat. Nu hebben jullie misschien een beetje een idee van wat we zoal deden. Het leuke is dat Dr. Oben je veel zelfstandig laat doen en je moet ook wel want je assisteert als enige, leuke ervaring dus!
Het ziekenhuis in Mamfe is echt een verademing vergeleken bij het ziekenhuis in Banga. Het is schoon, groot en goed onderhouden. Het doet bijna westers aan. Het personeel is super gemotiveerd en bereid om hard te werken, ook al zijn de meeste nog steeds niet al te snugger...
Goed om te zien dat het blijkbaar dus ook anders kan. Een groot verschil is waarschijnlijk ook dat dit ziekenhuis van de regering is en niet van de kerk, waardoor ze denk ik meer geld tot hun beschikking hebben. Het personeel was ook zo lief en aardig voor ons, drinken halen, een praatje maken, even knuffelen. Jullie horen het ik had het prima naar mijn zin daar.
Vrijdag avond was de afsluitende avond bij de 'chief' (baas van het ziekenhuis) thuis, met eten en drank voor al het personeel. Was weer een goed avondje Afrikaanse cultuur snuiven. Moe maar voldaan zijn we zaterdag weer terug gegaan naar Banga. Uiteindelijk hebben we in 4 dagen tijd 55 operaties uitgevoerd in 2 operatiekamers door 3 verschillende artsen. Best een prestatie! Zondag was het natuurlijk pasen en natuurlijk ga je dan naar de kerk (in plaats van brunchen en te veel drinken.... haha), dat betekende weer 3,5 uur zitten op een houten bank. Het begon hoopvol met vrolijk zingen en dansen, maar de preek.... jeetje wat een eindeloos geschreeuw zeg... De administrator van het ziekenhuis die normaal preekt had gewoon medelijden met ons en vond het erg fijn dat we toch waren blijven zitten. Heb ik ze tenminste ook weer blij gemaakt met mijn aanwezigheid daar.
De dagen gaan nu erg snel en donderdag vertrek ik naar Douala om Mirjam op het vliegtuig te zetten. Weer een uitstapje dus en vanaf daar ga ik rechtstreeks door naar de witte zand stranden van Kribi, proberen om nog wat kleur te krijgen voor ik terug kom naar huis. Heel veel werken zal ik dus niet meer, maar na de leuke week in Mamfe valt het dan ook wel tegen om weer terug te komen in het vieze, vervallen ziekenhuisje hier.

Ik las in de mail dat er een hoop optredens zijn de komende tijd... nou dan mag ik wel snel gaan oefenen, want of ik nog kan blazen?!... En als ik op 30 april 's middags moet optreden mag ik hopen dat mijn vlucht geen Afrikaanse vertrektijden hanteert, haha. Zorgen jullie maar dat alles klaar staat dan spring ik zo uit het vliegtuig tussen jullie in!!

Tot snel!!

Dikke kus en knuffel vanuit Kameroen XXX

  • 13 April 2009 - 17:12

    Margootje:

    Hoi Kaat,
    oh 't is echt aftellen nu.... en toch zo jammer dat je niet nog langer goed werk kan verzetten... en al die ervaringen... wat zal je straks weer , al is het maar even , moeten wennen aan al die luxe die we hier hebben.....
    Maar goed deze ervaring pikken ze je nooit meer af en maakt je straks een nog betere arts...toch?
    Een hele dikke kus en binnenkort een "live" dikke kus van mij,
    Margot
    Ga nog maar even lekker genieten van die heerlijke zon, toch anders als hier hoorrr

  • 13 April 2009 - 17:24

    Marjon:

    Ha Kaat,

    Wat leuk dat je zo'n week heb mee mogen maken! En super veel goed werk gedaan!
    Het aftellen begint nu zeker...Voor jou zal dat wel dubbele gevoelens hebben. Want ze hebben zoveel aan je daar!!
    Nou meid geniet nog van aankomende weken. en werkse!
    Kuss Marjon

  • 14 April 2009 - 08:42

    René:

    Wat een week vol ervaringen Kaatje! Wees beretrots op jezelf en geef jezelf eens een flinke schouderklop.... Paasbrunch was wel errugggg rustig zonder jouw aanwezigheid hoor.Dat halen we wel weer in de volgende keer met Kerst :) Nog een paar weekjes en we gaan flink aan de Afrikaanse whisky (uit een zakje) ;)
    Dikke kus, René

  • 14 April 2009 - 12:17

    Hanneke:

    Ha Kaatje!

    Leuk verhaal, zo te lezen heb je weer veel ervaren én geleerd!

    Kijk maar lekker uit naar je trip naar Kribi, geniet daar lekker van de zon en de rust!!

    Kus, Hanneke

  • 15 April 2009 - 09:56

    Marja Verburg:

    Hi Karin,

    Ja, dat was natuurlijke een enorme ervaring. 55 operaties in één week. Ik ben zo benieuwd hoe je je zult voelen als je weer in Nederland bent.

    Ton en ik zijn blij dat het bijna zover is....

    Nu nog even gaan genieten en dan op naar Nederland.

    Dikke knuffel

    Marja

  • 16 April 2009 - 10:47

    Marietje:

    Hee Kaat, Onder het genot van een kopje verse groenten soep, weer heerlijk genoten van je reis verhalen! Geniet nog even van het mooie land en niet te bruin bakken op het strand he..... Dikke kus en tot snel, MAria

  • 19 April 2009 - 09:06

    Ilja:

    Hai Kaat!

    Operatieheld! Goed hoor! Echt super hoe je daar je steen bijdraagt! En ondertussen dan ook nog heel veel leert!
    Ga je de komende 10 dagen nog even heeeeeel veel genieten?!!! Heb je al een lekkere vent uitgekozen om mee terug te nemen als schoonzoon en zwager voor de achterblijvers Sterrenburg?!! Leuk souveniertje lijkt me!
    Hé, maak er een geweldige afsluiting van daar en een heel veiligeen goede terugreis! Ik kan je helaas de 30ste niet zien, maar zie je 5 mei!

    Liefs,Ilja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 26117

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: