Alweer 3,5 week in Kameroen - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu Alweer 3,5 week in Kameroen - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

Alweer 3,5 week in Kameroen

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Januari 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Lieve mensen,

Hier weer even een up-date vanuit het warme Kameroen. Ik ben alweer 3,5 week weg, wat dus betekent dat ik al 3,5 week geen warme douche heb gehad! Nou is dat met dit warme weer ook niet echt nodig maar als je net uit je bed stapt om kwart voor zes dan is het toch wel even slikken om een emmer koud water over je heen te gooien....
Wat heb ik zoal gedaan sinds vorige week? Niet zoveel eigenlijk... vooral gewerkt. Donderdag is de operatie dag en ik ben inmiddels bevorderd tot assistent operateur. Wat hier inhoud dat ik samen met de verpleegkundige de operatie doe terwijl de dokter aan de kant zit! Wel even slikken, maar het is voor mij een goede oefening. De verpleegkundige hier zijn in staat om zelfstandig de kleinere operaties uit te voeren. Wel een heel ander systeem dan in Nederland, daar mag je nooit zoveel. Ze zijn er inmiddels ook achter dat ik opereren erg leuk vind, dus geven ze me ook de kans. Volgens de arts opereer ik over een paar weken zelfstandig, haha! Zaterdag een dagje geintegreerd bij een Kameroense familie thuis, ze hebben me laten zien hoe ze daar koken en moeten werken voor alle ingredienten, dat is wel even wat anders dan naar de supermarkt gaan en alles kant en klaar halen. Erg leuk om zo een dag te kijken hoe zowel de kinderen als de volwassenen heel de dag druk bezig zijn! Zondag voor het eerst naar de kerk geweest, ik had niet echt een goede bui voor de kerk die dag... en als het dan 3 uur duurt.... Gelukkig is het een hoop dansen en zingen wat erg vermakelijk is om te zien, maar ze hebben ook wel het idee dat als je maar hard genoeg gilt god je wel hoort, tja dat hoeft nou ook weer niet van mij. Gelukkig kwam mijn redding snel want er was een spoed keizersnede en sinds de dokter heeft ontdekt dat ik opereren leuk vind, weet hij me steeds te vinden. Maar van werken wordt ik hier vrolijk dus het is geen probleem. En als ik mag assisteren is het natuurlijk helemaal leuk.
Gisteren hebben we Marjolijne naar het vliegveld terug gebracht, zij moest helaas eerder terug vanwege gezondheids klachten, hopelijk overkomt mij dat niet! Het was wel weer een beproefing op ons geduld, want op de terug weg moesten we 3 uur wachten voordat de bus vertrok... Dat zijn de momenten waarop je je wel ergert aan de Afrikaanse mentaliteit!
Vanochtend trouwens een joekel van een spin gezien in onze badkamer. Ik wilde uitslapen maar Ruth is bang voor spinnen dus werd ik erbij gehaald. Toen ik hem dood wilde slaan met mijn slipper miste ik, haha. Die beesten zijn aardig snel. Denk dat hij handpalm grootte was. Uiteindelijk heeft de hoofdzuster me geholpen maar helaas is hij ontsnapt en we weten niet waarheen... hopelijk naar buiten. Dat was voor het eerst dat ik zo'n grote spin zag hier!
De volgende keer plaats ik weer wat foto's voor jullie! Zaterdag ga ik weer een weekend naar Limbe en naar de nachtclub! Dat wordt vast lachen!

En oh ja Marten. Live build is inderdaad op ons ziekenhuis terrein een gebouw aan het bouwen. Er komt in februari iemand van de organisatie om het weer wat verder af te bouwen!

Ben inmiddels ook een heel aantal HIV patienten tegen gekomen in het ziekenhuis en ook een kindje wat het heeft, echt zo zielig zo'n klein uitgemergeld kindje. En moeder verkoopt de speciale voeding voor het kind gewoon om zelf eten van te kopen en blijft ondertussen gewoon besmette borstvoeding geven... Soms begrijp je daar echt niets van, maar iedereen probeert op zijn manier te overleven, dus ook ten koste van je eigen baby!

Hopelijk gaat het met jullie allemaal nog goed in Nederland! Spreek jullie snel weer.

Dikke Kus

  • 28 Januari 2009 - 13:45

    Maaike:

    Oke, ik bijt het spits af...
    Jeetje Kaat, de mooie en leerzame ervaringen spatten van mijn beeldscherm af!!! Geweldig om te lezen! Geniet er weer volop van, en hopelijk blijf je alles met ons delen!!

    veel liefs uit Utrecht!!

  • 28 Januari 2009 - 14:15

    Marja:

    Hi die Kaat,

    Vanmorgen onderweg op mijn verwarmde stoel in de auto (want het was weer onder '0' in Nederland)...... moest ik aan je denken.

    Hoe zou ze het nu hebben, enne zal ik voor de grap een foto plaatsen van de paren schoenen die ik inmiddels alweer heb aangeschaft...? Maar dan lees je jouw ervaringsverhalen en denk ik: 'Nee, toch maar niet doen, komt wel weer als ze thuis is!' Ze is nu met het ECHTE werk bezig.

    Wat ben ik overigens blij dat ik zo'n spin in Wijk bij Duurstede niet tegen zal komen. Ik zou van de schrik verstijfd en naar adem happend blijven staan tot Ton thuis zou komen om hem 'om het leven te brengen'.....

    By the way: Voor welke operaties hoeven straks niet meer naar het ziekenhuis als je terug bent? Ik neem toch aan dat er na 30 april een 'Karin's Private Hospital' in Schoonhoven gaat komen.

    Allemaal geleuter natuurlijk, maar ik weet even niets nuttigs te melden. Hopelijk heb ik de volgende keer meer inspiratie.

    Knuffel, Marja

  • 28 Januari 2009 - 14:31

    Ton:

    Ha die Ka,

    Ik dacht al waar blijft ze nou? Maar daar is ze weer, gelukkig.
    Blij dat het tot op heden nog steeds goed gaat.
    Hier in Nederland is het inderdaad koud en vriest het weer iets.
    Wel lekker om bij deze temperaturen 's-morgens onder de warme douche te kunnen stappen.
    Voor de rest gaan we gewoon door met het aftellen naar de dag dat je terug bent.

    Los ballos,

    Ton

  • 28 Januari 2009 - 14:54

    Martine:

    Hallo lieve schat. Ik dacht bij elke 5 berichtjes laat ik wat achter. Jaja, ik wil namelijk minder energi verpsillen. Dat is goed vor de ozonlaag, dus goed voor jezelf. Van dat babytje schrok ik wel even. Maarja, zo gaat dat daar elk dag. Ik hoop dat je het nog een keer hoeft mee te maken. Eigenlijk niemand niet. Maar leuke foto met pasgeboren babytje! Zo zie je: the cirkel of life. Ofsoiets. Echt heel veel succes, en alsjeblieft laat ze daar si wat harder werken voor een mensenleven! Stel je voor dat jij zo'n zieke bent. WIl je dan ook wachten? Dus. Maak hun dat maar is goed duidelijk van mij:D. Word snel bruin en zorg daar goed voor de mensen!

    xx loveyou Tinus(ll)

  • 28 Januari 2009 - 14:57

    Martine:

    Lieve schatt, oeps een verschrikkelijke spelfout gemaakt:O:O IK bedoelde Ik hoop dat je dat NIET nog een keer hoeft mee te maken. Ben jij gek als je zou denken dat ik zo'n fout meende.:P

    xx sorrysorrysorry Tinus

  • 28 Januari 2009 - 18:04

    Marjon:

    Ha Kaat,
    Wat goed alweer zo snel een bericht... je houdt ons zo helemaal goed op de hoogte... wat natuurlijk geweldig is. Goed zeg dat ze doorhebben dat jij opereren zo leuk vindt, allemaal ervarging opdoen.. Nou meid, geniet er weer van en heel veel plezier komend weekend!!
    Liefs Marjon

  • 29 Januari 2009 - 10:53

    Marietje:

    Hee Kaatje,
    Die foto´s bij het zwembad zien er wel erggg goed uit!! Vanuit hier weinig bijzonders te melden! Dikke kus van ons allen!

  • 29 Januari 2009 - 10:54

    Marietje:

    o´ja het begrip geen douche hebben ken ik nu ook. De Badkamer ligt eruit....... Maar gelukkig woont mams hier dicht bij...

  • 30 Januari 2009 - 07:22

    Marjolijne:

    Het is hier koud!!!!! Gister heb ik een Afrikaanse stroomuitval in mijn huis gecreeerd, haha. Mis jullie zo. Het is raar om thuis te zijn maar ook wel weer vertrouwd. Mijn koffer komt er zo aan, die had wat vertraging en ik ga vanmiddag laarzen kopen gevoerd met bont. Een winterjas heb ik nog niet kunnen vinden dus draag echt 16 lagen kleding als ik naar buiten ga. Geniet ervan! En zaterdag, drink een drankje op mij ;) Veel plezier.

  • 30 Januari 2009 - 07:48

    Margootje:

    Ha die Kaat, als je dit leest heb je net weer met je billen op een luie stoel aan het strand gelegen oh,oh oh wat heb je het toch slecht....
    Fijn om te lezen dat alles verder goed gaat met jou en ik heb de indruk dat voor jou de tijd wel vliegt... (daar is je moeder het natuurlijk helemaal niet mee eens....hi,hi)
    Voor nu een dikke kus!
    X Margot


  • 30 Januari 2009 - 12:03

    Suzanne:

    Jaaaa, foto's, foto's, foto's!!!

    Fijn dat het allemaal zo goed gaat, kaat!
    Dikke zoen

  • 01 Februari 2009 - 10:15

    Rianne:

    Hoi Karin,
    Heb net de verhalen van Ruth, Marjoleine en jou gelezen. Kom steeds meer in de sfeer en besef me dat ik over 6 weken bij jullie in Kameroen ben. Dan ga jij vast en zeker, net zoals Ruth beschrijft, ervaren dat je zoveel rijker bent dan toen je kwam! Ik kijk er enorm naar uit en teer tot die tijd op julie verhalen!
    Liefs Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 26164

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: