De nachtclub - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu De nachtclub - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

De nachtclub

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 Februari 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Luitjes,

Hoe gaat het met jullie? Ik ben weer terug van een leuk weekend weg dus tijd om jullie weer even bij te praten. Inmidddels heb ik de Gynaecoloog die eens in de maand 2 dagen komt werken in ons ziekenhuis ook ontmoet. Helaas is het gynaecologen vak hier niet zo spetterend als in Nederland. De vrouwen komen namelijk vooral naar de gynaecoloog als ze niet zwanger raken, want voortplanting staat hier hoog in het vaandel! Eigenlijk wel sneu want op het moment dat je geen kinderen blijkt te kunnen krijgen verlaat je man je vaak voor een ander zodat hij zich wel voort kan planten of hij neemt een tweede vrouw erbij. Er is wel een mogelijkheid om onderzoek te doen naar vruchtbaarheid maar niet zoals in Nederland. Het advies is hier meestal: 'anatomisch zijn je baarmoeder en eierstokken in orde, dus nu maar bidden dat God je een kind geeft.' Tja hormoononderzoek kennen ze hier niet.
Wat wel een voordeel is dat de Gynaecoloog zijn eigen kok mee neemt naar ons huis, een man kookt hier namelijk niet. Dus vrijdagavond stond er een echt Kameroense maaltijd op het menu: Plantains (gekookte bananen), met groene groenten en gedroogde vis. Maar er zat ook nog iets anders in wat een beetje taai was.... de eerste 2 stukjes gingen wel maar de 3e was zo taai dat ik het (zonder dat ze het zagen) maar weer uitspuugde! Er begon me al te dagen wat het was en toen ik het navroeg bleek mijn vermoeden juist..... Koeienhuid oftewel cow skin. Gatver! Ja hier in Afrika eten ze alles ook de koeienhuid en vissenkoppen, maar daar begin ik toch echt niet aan hoor, ik moet mijn eten wel fatsoenlijk door kunnen bijten!
Zaterdag zijn we ter ere van Ruth haar verjaardag naar een nachtclub in Limbe geweest. Jeetje zeg daar wordt pas gedanst! Eerst een beetje ingedronken op het terras en toen naar binnen. In plaats van entree te betalen per persoon kan je ook een fles gin of whiskey kopen waarmee 5 personen naar binnen mogen. Het voordeel is dat je dan gelijk voor de hele avond drank heb want de cola en soda water worden erbij geleverd om te mixen. En na wat glazen gin worden je heupen vanzelf soepel. We hadden ook wat Kameroense vrienden bij ons dus die diende gelijk als bescherming tegen al het mannelijk schoon. Heerlijk gedanst met de mannen van hier want ja dat kunnen ze wel hoor en wat betreft mijn onderzoek.... het was een goede mogelijkheid om de bobbels te voelen, haha. Al waren sommige wel erg hard....!? In ieder geval een super avond gehad en tot half 6 gedanst, goed voor de calorieverbranding! De volgende morgen was ik best brak zeg maar. Gelukkig helpt een daagje strand altijd goed.
Vandaag gewoon weer aan het werk gegaan. Ik sta inmiddels ook ingeroosterd voor de avond, weekend en nachtdiensten samen met een van de artsen dus ik ben benieuwd hoe vaak ik de komende tijd uit bed wordt gebeld en of de waakhond me dan naar het ziekenhuis laat lopen...

Volgens mij was dit wel weer de laatste up-date. Als jullie nog brandende vragen hebben over het leven hier etc stel ze gerust, want soms weet ik niet meer wat ik nu allemaal al verteld heb en wat nog niet...

Ik zal er nog een paar wist je datjes tegenaan gooien.
Wist je dat:
- als je hier een biertje besteld je een fles van 0,65 liter krijgt?
- dat ook voor de cola, fanta etc geldt
- ik dus een goede blaastraining krijg
- ik onze spin niet meer heb gezien
- koeienhuid erg taai is
- de tomaten, sperziebonen en wortelen af en toe mijn neus uit komen?
- ik dit weekend na 4 weken weer eens warm gedoucht heb?
- het nog lang niet saai is hier?
- ik af en toe best aan jullie denk (jullie ook aan mij zo te lezen)
- er meer avonturen zullen volgen.....

Dikke kus en tot de volgende keer. En houdt me vooral ook op de hoogte van jullie belevenissen in Holland want ik wil ook up to date blijven hoor!

Knuffel XXX Kaat

  • 03 Februari 2009 - 14:54

    Margot :

    kaat dit is hetzelfde bericht!

  • 03 Februari 2009 - 15:06

    Stephanus:

    Koeienhuid met mayonaise en als ragoux misschien proberen?? Culinaire groet van je zwagert

  • 03 Februari 2009 - 15:43

    Roos:

    hmmz koeienhuid. IIEUWWW! Wij dragen liever koeienhuid in nl ;)

    anyway Die nachtclub klinkt goed maar getverderrie..harde piemels! :O haha Fijn dat je zo'n leuk weekend hebt gehad! Leuke foto ook van jou en Ruth.Weten we ook hoe zij eruit ziet!

    Mis ons niet en geniet!

    dikke kus!

  • 03 Februari 2009 - 16:00

    Thomas En René:

    Karin,

    Wat heerlijk om je berichten te mogen lezen, maar wat een schrijnende toestanden soms. Ik kan me voorstellen dat je straks met een heel ander beeld terug zal keren naar Nederland en een hele andere visie zal hebben op de gehele gezondheidszorg.
    Een bagage waar je alleen maar bijzonder trots op kan zijn.

    Maar je hebt nog even en gelukkig mogen we mee genieten van het fijne schrijven van je.
    Humor heb je en die zul je ook nodig hebben om te ontnuchteren van situatie en drank misschien ... hahaha

    Neem een biertje van ons en het ga je weer goed.
    Tot horens,

    Dikke bemoedigende knuffel xx

  • 03 Februari 2009 - 16:24

    Marjolijne:

    Ik mis jullie ;'(

  • 03 Februari 2009 - 19:13

    Marten:

    Je ziet er nog goed uit na 4 weken in de rimboe. Het weekend was het hier weer snerpend koud en nu ik achter de computer zit heeft het gesneeuwd. Je zou de zon wel eens even kunnen oversturen. Goed dat je zo geniet van de weekeinden in Limbe. Het lijkt me prachtig daar aan de zee te zitten met dat mooie weer en een pilsje bij de hand. Anders is het ziekenhuis waar je in werkt. Het lijkt mij daar niet echt steriel. Ik heb niet het idee dat de persoon op de foto met bed en al naar de "operatiekamer" is gereden. Als dit al zo'n kamer is. Dan is dat in de "bewoonde" wereld wel iets anders geregeld. Koeienhuid lijkt me niet zo lekker maar je kunt er wel lang opkouwen als kouwgom. Mischien is het daar wel een goede omgeving om af te slanken. Ben je overigens al afgevallen?

    Groeten
    Marten

  • 03 Februari 2009 - 22:51

    Kees:

    6 kilo Karin? Wel een beetje zuinig op die mooie billen zijn. Afvallen is leuk, maar je moet het niet overdrijven! Op de foto 'Ruth en ik' kan ik je ribbetjes tellen, of zijn het de plooien van je truitje. En op de foto waar je zit te eten bij de Kameroense familie kijk je nou niet echt enthousiast. Wellicht dat je net op dat stukje koeienhuid zit te sabbelen.
    Als je terug in Holland bent maken we het wel weer goed met je. Dan zitten die kilo's er zo weer aan. Dan nemen we gewoon 'het beste onder de cow skin'. Tournedootje of zo? Wijntje erbij!
    Je belevenissen zijn trouwens erg interesant Karin. Nog de groeten van Hennie en Frans. De ene een echte 'suprise' en de ander 'had even voor mij'
    Groet en kus van mij xx
    (en het blijft maar druk)


  • 04 Februari 2009 - 05:56

    Marja:

    Tja, als je zo al je verhalen leest weet ik eigenlijk niet of mijn 'avonturen' nu echt wel zo spannend zijn....

    Maar omdat je op de hoogte wil blijven, dan toch nog maar:

    Ik ben eigenlijk alleen maar druk met 'vervelende' dingen. Met mijn vader wil het steeds nog maar niet. Hij slaapt hele nachten niet. Nu niet meer zo van de verwardheid, maar meer omdat hij vreselijk veel pijn heeft. Aanstaande vrijdag moet hij voor het eerst voor controle naar het ziekenhuis. Ton gaat met hem mee. Jammergenoeg kan ik zelf niet, want voor mij is het nu juist één van de druktste periodes van het jaar: Het JAARVERSLAG!!! Maar als Ton niet had gekund, was ik toch gegaan hoor. Dan had niemand me tegengehouden!

    Je wordt er alleen wel erg moe van, waardoor je de leuke dingen af en toe (helaas) maar laat schieten.

    Hopelijk wordt er vrijdag iets duidelijk en krijgt hij nu wel iets om door te slapen. De huisarts heeft een inslaper gegeven, maar dan is hij om 02:00 uur weer wakker en slaapt vervolgens niet meer. Hij had ook weer een Haldol-gerelateerd middel voorgeschreven, maar dat willen we hem niet meer geven, gezien de ervaringen in het ziekenhuis. Hij moet gewoon iets krijgen om door te blijven slapen en niet om 02:30 uur gezellig met mijn moeder samen op de bank met een kopje thee en 2 beschuitjes...

    Als je nog adviezen hebt, dan hoor ik die graag!!!!!

    Nog wel even iets wat eigenlijk altijd alleen bij een ander of in films gebeurt, maar nooit in je naaste omgeving. Afgelopen zondagochtend vroeg zat er een mailtje in mijn kantoormailbox van één van mijn collega's waarin zij ons meldde dat hij ex-man zaterdagochtend om 08.00 uur dood in Middenmeer (klein gehucht bij Schagen) op straat was gevonden. Hij was door een misdrijf om het leven gebracht. Wij kenden hem natuurlijk ook allemaal, ook al was het oppervlakkig. Ze zijn gescheiden, maar gaan omwille van hun zoontje (die van ma-do-avond) bij hem was en in het weekend bij haar) heel goed met elkaar om. Inmiddels is de ex van zijn nieuwe vriendin (een antilliaan) aangehouden. Dit omdat al bekend was dat hij erg veel moeilijkheden veroorzaakte en mijn collega later in de woning van haar ex een dreigbrief heeft gevonden. Hij gaf hierin aan de ex van mijn collega en zelfs ook hun zoontje te zullen vermoorden. Het lijkt dat hij uit zijn auto is gestapt, van achter aangevallen is en zijn keel is doorgesneden. Op een filmpje op nu.nl kon je hem zien liggen en vertelde 2 mannetjes van een jaar of 14 dat ze hem hadden zien liggen met een wond in zijn hals. Het is echt bizar. Nu maar hopen dat de dader ook daadwerkelijk wordt getraceerd.

    Je zoals je leest dus niet de meest heppie de peppie-verhalen. O ja, nog wel eentje.

    Heb vorige week mijn verjaardag op kantoor gevierd en vreeeeeselijk veel bonbons gekregen (hou nl. niet zo van bloemen) en ben dinsdagavond maar eens een één (enorme) doos begonnen. De één was nog lekkerder dan de andere. Duuuussss..... zoveel mogelijk opgegeten. Heb de nacht van dinsdag of woensdag door die chocoladeboost dus echt geen minuut geslapen. Ik ben gewoon de hele nacht wakker geweest en had er geen enkele moeite mee. Normaal gaat (vooral als ik TV kijk) het licht al heeeel vroeg uit, maar ik heb elke vijf minuten op de klok gekeken om tot de conclusie te komen dat ik nog steeds wakker was. Gisterenavond was het om 20:30 uur echt uit met de pret en heb ik als een os geslapen.

    Pffffff, ik was al bang dat ik de kant van mijn vader op zou gaan, maar ja, die eet geen doos (met een dubbele laag) bonbons voor 75% leeg...). O ja, m'n darmen waren ook niet zo enthousiast na deze actie.

    Toch nog een lange story geworden.

    Knuffel, Marja


  • 04 Februari 2009 - 16:36

    Jelle:

    mooi verhaal!! Leuk om nu met marjo op de bank je verhalen te volgen!

    xxx

  • 04 Februari 2009 - 21:39

    Kevin-BBS:

    ik wist wel dat er nog ergens een land was waar ze muzikanten nog wel waarderen. een biertje van 0,65 l is natuurlijk het betere werk als je met een blaaskapelletje ergens moet schnabbelen. :P

    Van het weekend gaat ik nog even naar het jeugdorkest van tavenu kijken die nu zeker hun es-bas moeten missen??

    veel plezier nog in kameroen.

    Groet kevin


  • 05 Februari 2009 - 12:29

    Marietje:

    Ha Kaa,
    Bij jou verhalen vallen de belevenissen van hier in het niet, Maar om je toch een beetje up to date te houden, Boaz is al 10 dagen aan de diarree en daar wordt je niet vrolijk van zonder badkamer, al is die sinds twee dagen wel weer douche klaar! Lucas zwemt op zijn rug zonder duikboot te spelen en heeft zijn rapport gehad! hij scoorde bij de cito een E in de categorie A tm E waarbij E het hoogste is, dus best een beetje trots! Verder is ie getest door een kinder fisio, het verslag volgt nog maar ze dacht niet zo snel aan adhd maar eerder aan een sterk karakter ( en dat zonder leeuw te zijn). Nou kaat tot de volgende keer, O ja zelfs mijn moeder, die echt niet kan computeren, volgt je via deze site!!!

  • 08 Februari 2009 - 17:17

    Tonny:

    Hé Karin
    Nou zeg koeienhuid, brrr, maar misschien hebben ze wel verschillende manieren om dat te bereiden, dus is er nog hoop op lekkere koeienhuid en in vissenkoppen schijnen ook heel veel goede "zaken" te zitten, want bij de echte chinezen eten ze de koppen ook en dat schijnt een tractatie te zijn. Maar ik laat het ook altijd aan mij voorbij gaan. Maar zo te lezen is het er ook leuk zoals in de disco. Dus ieder land heeft wel iets. Wat me opvalt op de foto "patient poetsen" is dat je geen handschoenen aan hebt, wel een mutsje en mondkapje ?????? Of gebruiken ze die daar niet zo veel.
    Verder heb ik niet zo veel te melden, maar wij blijven jou wel volgen

    groetjes Tonny en Anton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 26169

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: