Eindelijk weer eens opereren - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu Eindelijk weer eens opereren - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer eens opereren

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

28 Februari 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Allemaal,
Zo, laat ik jullie weer eens op de hoogte brengen van mijn belevenissen hier. Na het berg beklimmen heb ik het even rustig aan gedaan zodat ik wat kon herstellen. Maandag gewoon weer begonnen aan een nieuwe werkweek in het ziekenhuis. Het is nog steeds vrij rustig maar inmiddels doe ik de consulten zelfstandig. Nou ja zelfstandig... de arts zit er gewoon naast alleen voer ik het woord. Soms heb ik toch nog wat vertaling nodig vanuit het pigdin! En dan discussieren we over welke onderzoeken we willen en uiteindelijk ook over de behandeling. Het is wel leuker dan wanneer je er alleen maar naast zit, al volg ik soms de denkwijze van de artsen niet helemaal...
Deze week was Dr. Oben ook in het ziekenhuis, dat is een arts uit Yaounde (de hoofdstad) die vroeger in het apostolic heeft gewerkt en nu nog steeds hoofd is van ons ziekenhuis. Hij nam donderdag de operaties voor zijn rekening en ik mocht bij alles assisteren. Hij legt veel uit en laat je veel doen dus dat was leuk. Helaas kon donderdag een operatie niet doorgaan doordat de vrouw een te hoge bloeddruk had. 's Avonds toen ik al in bed lag kwam Dr. Oben toen nog even vertellen dat ze de volgende ochtend om 6.30 uur werd geopereerd en dat hij mijn assistentie nodig had. Dus gisterochtend stond ik om 06.00 uur op de OK om voorbereidingen te treffen. Volgens mij is hij een van de weinige Afrikanen die van doorwerken houdt. Dus gisteren ook weer 2 operaties gedaan. Bij de tweede operatie liet hij me een groot deel zelfstandig doen en liep aan het eind gewoon weg. Het was het verwijderen van de testikels van een oudere man, best apart om de ballen van een man eruit te snijden, haha. Ik heb alles weer netjes dicht gemaakt en alles verliep prima. 's Avonds met zijn allen in de kroeg een biertje gedronken. We hebben inmiddels ook een jongen in ons huis, Douwe. Hij is van de organisatie LIVE build en probeert op het ziekenhuisterrein een nieuw ziekenhuis neer te zetten. Dat is ook wel hard nodig want wat er nu staat is al flink vervallen, oud en vies. Hopelijk gaat het Dr. Oben lukken om er verandering in te brengen al vind ik hem soms iets te ambitieus met zijn plannen om er een plastisch chirurgie centrum van te maken...
Verder gaat alles prima met me, de weken vliegen echt voorbij en ik wil nog zoveel doen! Morgen zijn we door Dr. Tabi (onze eigen arts) uitgenodigd om naar de kerk te gaan met hem en daarna bij hem thuis slakken te komen eten... Tja zo'n verleidelijk aanbod kan je natuurlijk niet afslaan, alhoewel ik niet weet of ik zo blij ben met die slakken. Ik heb ze hier namelijk al vaak genoeg gezien en echt smakelijk ziet het er niet uit. In ieder geval heel anders dan de escargots die je in Frankrijk besteld! Maar ik ben hier niet voor niets dus probeer ik alles uit, ook een 3 uur durende kerkzit en slakken!
Nog even wat nieuwtjes....
Wist je dat:
- we inmiddels een vaste huispad hebben?
- Douwe onze grote spin heeft gevonden en vermoord?
- ik gisteren weer eens worst heb gegeten op brood (zo lekker!)
- er voor vanavond nog een babybel kaas is voor bij de wijn?
- het doen van de was in een 10 liter emmer best lastig is?
- we van de week weer eens geen water hadden?
- je dan met een emmer aan een touw uit de waterput moet scheppen?
- ik me soms al een echte Afrikaan voel?
- ik me erg verheug op de kerk van morgen :-(
- Baby Angel al kan lachen
- Ze na een operatie een foto maken van de patient met de familie en datgene wat we eruit gehaald hebben? (haha, grappig he)
- Er een filmpje van mij op OK is gemaakt?
- Ik de 1e verjaardag van mijn lieve nichtje heb gemist?


Nou lieve mensen, meer nieuws heb ik jullie niet te brengen! Aan de reacties te zien vergaat het jullie ook allemaal goed daar in Nederland en zit de carnaval er weer op.
Ik ga weer vrolijk aan een nieuwe werkweek beginnen en breng jullie daarna weer op de hoogte!
De foto's volgen zo snel mogelijk maar het internet werkt niet echt super momenteel.

Dikke kus en knuffel voor iedereen die het nodig heeft!

Liefs Kaat X

  • 28 Februari 2009 - 14:21

    Pauline:

    Doe mijn groeten aan Sammy Oben, als hij er nog is tenminste.

  • 28 Februari 2009 - 18:41

    Marten:

    Karin,

    Goed dat je weer een "normale" week achter de rug hebt en weer hebt geopereerd. En de berg die probeer je later gewoon nog een keer. Naar het eetfestijn van de slakken ben ik zeer benieuwd. Nieuwtjes hier zijn dat PSV van Heerenveen (friesland) heeft verloren (2-3)aangezien Heerenveen in laatste minuut nog een strafschop kreeg. Afgelopen woensdag is een Turks vliegtuig vlak voor de landingsbaan (Polderbaan) bij Schiphol neergestort. Van de 130 inzittenden zijn er voorlopig negen doden te betreuren.
    Ik ben donderdag tussen de middag bij je zus geweest om de verjaardag van je tantezegster Esmee te vieren. Echter toen ik er was sliep Esmee. Ik heb begrepen dat Esmee je ook miste.
    Je zus trouwens ook nog op tv gezien toen zij met Tavenu carnaval vierden in IJsselstein.

    Groeten,
    Marten.

  • 28 Februari 2009 - 19:16

    Suzanne:

    Hi lieve ka!

    Zo stoer dat je die operaties vrijwel zelf mag uitvoeren. Echt super om te lezen. Je klinkt helemaal ingeburgerd! Ik ga je binnenkort mailen over mijn studie-perikelen :). Kijk alweer uit naar je volgende bericht! Liefs xxx

  • 28 Februari 2009 - 20:33

    José Soorsma:

    Tot maandag!!

  • 01 Maart 2009 - 08:51

    Roos:

    Grappig dat Douwe van LIVEBUILD is..Er waren van de week jongeren in de stad aan het collecteren voor deze organisatie en moest ik aan je denken.. Te toevallig! oh nee toeval bestond niet!

    Lekker dat je mag snijden...Vooral de balletjes! haha Dat zou een toepasselijk carnavalsnummer kunnen worden..barbaars! ;)

    Succes aankomende week!!

    kussie!

  • 01 Maart 2009 - 11:08

    Marietje:

    Hoi Ka,
    Gisteren bij je grote kleine nicht op verjaardag geweest! Erg gezellig en Esmee deed het prima en wat een kado´s!!!!
    Wij hadden vorige week een bescherm engeltje boven ons hoofd, want kleine Boaz kletterde van boven aan de trap zo naar beneden op de stenen vloer. AAAAAAAAHHHH, Ik kan een hoop hebben maar toen brak het angst zweet me wel even uit. Gelukkig alleen een enorm ei op zijn hoofd.... Dinsdag mag ie voor t eerst naar de peuterschool, beb benieuwd. Dikke kus, Van ons.

  • 01 Maart 2009 - 18:20

    Hanneke:

    Ha Kaatje!

    En hoe smaakte de afrikaanse slakken??
    Je bent daar aardig ingeburgerd hè? Leuk dat je weer op de "OK" hebt gestaan, daar kwam je tenslotte voor hè?!
    Succes weer van de week!

    Liefs, Han

  • 02 Maart 2009 - 06:25

    Marja:

    Hi Kaat,

    Jeetje op de foto samen met Ton en mijn baarmoeder..... Nee, toch maar niet!

    Carnaval goed doorstaan. De maandagavond samen met Jordy naar het carnaval in Wijk bij Duurstede geweest, want daar kwamen Nick & Simon. Super optreden. Ze zijn life net zo goed als op CD. Het werd uiteindelijk 02:30 uur en Jordy MOEST de volgende ochtend om 08:30 uur weer op school zijn.... Stonden we dus 's nachts voor de deur en SH.T had ik de autosleutel ipv de huisdeursleutel meegenomen. Oeps, Ton dan toch maar wakker bellen, terwijl hij nog zo gezegd had dat we niet mochten lallen als we thuiskwamen. Hij vatte het goed op en kon (half slapend/half wakker) toch wel lachen om deze stomme actie.

    Verjaardag van je nichtje was echt gezellig. Dat koppie als er weer iemand binnen kwam met een cadeautje. Dat had ze snel in de gaten zeg: Bel->Mensen->Cadeautje->papier scheuren.

    Zo, ik ga snel weer aan de slag want werk deze week voor CEO en CFO (collega met vakantie).

    Knuffel,

    Marja

    Wat fijn dat jullie huisspin is vermoord!!

  • 02 Maart 2009 - 11:18

    Zwagert:

    Wat je hier niet eet en drinkt doe je daar allemaal wel!! Donders jong. Blijf daar nog maar effe tot je alles eet en drinkt en dan mag je bij zwagert komen eten.Maak ik lekkere slakken, vissenkoppen en een ragoutje van varkensoren. Je mag op de vissenkop dan een beetje mayo! Nou de "ballen" maar weer! (Ik heb ze nog) Groet zwagert

  • 02 Maart 2009 - 18:55

    Marjon:

    Ha kaat,

    Leuk verhaaltje weer!! En heb je genoten van de slakken?? En ook nog eens een babybell kaasje, dat was ook wel lekker zeker?? Zaterdag bij Esmee geweest. Was erg gezellig, wel gek hoor dat jij er niet was!! Fijn dat je weer lekker aan het werk bent. nou meid werkse weer van de week!!
    dikke kus

  • 15 Maart 2009 - 21:37

    Suzanne:

    Wij willen berichtjes! Wij willen berichtjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 26164

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: