Aangekomen in Banga Bakundu - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu Aangekomen in Banga Bakundu - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Banga Bakundu

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

06 Januari 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo allemaal,

Daar ben ik alweer! Hoe is het bij jullie, nog steeds zo koud? Hier is het nog steeds erg warm, dus die kerstkilo's zweet ik er zo af!
Ben nu sinds zondag in Banga Bakundu, waar het ziekenhuis is. Ruth kwam me ophalen van het hotel in Douala en dat was maar goed ook... wat een chaos ze is het hier. Eerst met een taxi naar het busstation Bonaberi. Daar weet je niet wat je ziet. Oude verroeste bestelbusjes, afrikanen die vragen waar je heen moet, je bagage vervolgens pakken en ergens bovenop het dak van een busje gooien. Ja, en dat is normaal. Dan betaal je ergens voor je kaartje en prop je jezelf in de bus erbij (4 per bankje) en is het wachten tot de bus vol is en gaat rijden. Gelukkig was dat bij ons vrij snel. Hopend dat mijn bagage op het dak bleef liggen vervolgde we de route. Het verkeer in Kameroen heeft geen regels en is erg chaotisch dus je moet bidden dat je heeldhuids aankomt. Onderweg wordt je een paar keer aangehouden door politiemannen die alle papieren checken (vooral als je blank bent zien ze graag je paspoort en vaccinatieboekje al snappen ze er niets van...) Via Buya naar Muyuka en daar werden we de bus uitgegooid om vervolgens per taxi het laatste stuk naar Banga af te leggen. Heb je wel eens met 8 volwassenen en een kind in een Toyota starlet gezeten? Hier is dat heel normaal. De taxi is vol als er 4 man achterin zitten en 4 man voor. Als de bestuurder maar bij zijn pedalen kan is het allemaal prima. Maar je raakt eraan gewend (al naar 3 dagen!)
Het guesthouse waar ik slaap is best ruim. 2 eenpersoonskamers die al bezet zijn door Ruth en Marjolijne en een 2-persoonskamer waar ik nu nog tijdelijk alleen slaap tot de andere stagiair komt. Het is verder oud, vies, stoffig, dus eigenlijk precies zoals verwacht... De douche bestaat uit een ton met emmertjes, dus je kan heerlijk koud douchen (ik ben nu al gewend) Haar fohnen doe ik niet dus ben een lief pluizeballetje, haha. Overal waar je kijkt lopen gekko's in alle kleuren en de muizen zijn ook in huis te vinden. Gelukkig ben ik nergens bang voor (he zus en ma) Ik slaap heerlijk 's nachts ondanks de hitte en de muggen, vooral dankzij de zeer grote klamboe (bedankt Robin!) Overdag wordt je wel opgevreten door de muggen waar je bij staat!
Banga is een zeer arm dorp, overal houten huisjes (lees krotjes) met zeer vriendelijke mensen. Alle kindjes roepen 'white men, white men' en dan moet je even dag roepen en zwaaien naar ze! Soms ben je net de koningin, haha.
Het ziekenhuis is ook erg armoedig en vervallen. 's Ochtends ben ik voorgesteld in de morning devotion, oftewel dagopening waar we dansen, zingen en bidden tot god. Ja jullie horen het goed ik bid wat af hier! Heb tot nu toe alleen vanochtend meegekeken met Dr. Tabi op de operatiekamer... echt schrijnend om te zien zeg... lokale verdoving, pijnlijke patienten, geen apparatuur. Maar ja, zo gaat dat hier. Als je betaald dan kan je bij de dokter komen en elke operatie en behandeling heeft zijn prijs. Als ze het niet kunnen betalen, jammer dan dan mag je weg.
Het verstaan van hun taal pigdin is erg lastig, dus vaak krijg ik de helft niet mee... nog even oefenen dus. Nou.... dat was al een heel verhaal zeg! Jullie begrijpen wel dat ik moe ben van alle indrukken. Gisteren sliep ik om 7 uur tot 6 uur 's ochtends want dan staan we op (ach de haan kraait al om 4 uur, dus tijd genoeg om wakker te worden)

Ik heb inmiddels een Kameroens tel nummer dus als je wilt kan je smsen... hier komt het:
00237 75832590. De foto's plaats ik later want het internet is heel traag... en ik heb mijn snoertje niet hier!
Nou ik ga weer iets anders doen nu. Een dikke kus en knuffel voor iedereen die het nodig heeft van mij! Ik mis jullie nog niet (haha) maar ik moet best wennen aan de manier van leven hier!

Liefs van mij en ik kijk uit naar jullie reacties! Succes met het nieuwjaarsconcert!

Kus XXX



  • 06 Januari 2009 - 16:50

    Suzanne:

    Wohoee, we worden op onze wenken bediend hier. Fijn hoor meis, om weer van je te horen. Zo stond je zaterdag nog op het vliegveld, sta je op dinsdagochtend opeens op OK bij Dr. Tabi. En wat schrijf je leuk! Kan me helemaal voorstellen hoe het er daar aan toe gaat. Wat een ervaring... Zijn de artsen en zusters aardig voor je?

    Hier vriest het zoals het nog nooit gevroren heeft (-18 gaan we komende nacht halen geloof ik). Niet aan denken. Ik hoop dat je snel kunt wennen, lekker veel slapen van alle indrukken die je opdoet en denk soms eventjes aan ons!

    Wij denken aan jou :) x

  • 06 Januari 2009 - 18:00

    René:

    Kaatje, het lijk warempel wel of je al helemaal geacclimatiseerd bent.... Volgens mij voel je je al helemaal thuis. Beetje improviseren met lokale gewoontes en gebruiken én natuurlijk afkicken van alle 'normale stress' in ons rijke westen (of zeg je nu noorden?).Ondertussen is he aankomende nacht gewoon - 18 graden op sommige plekken. Dan maar liever last van muggen in 30 graden toch?
    Dikke kus, René
    PS Die gids die je heeft geholpen direct na aankomst was dat nou zo'n kerel met een grote !@#$%^ ??? :)

  • 06 Januari 2009 - 18:26

    Maaike :

    Hey lief pluizebolletje ;-)

    Wat een mooie beschrijving van het land e.d daar. Ik begin het al helemaal voor me te zien. Ga zo door, dan hoeven we niets te missen! Maar het zal ook wel steeds drukker voor je worden in het ziekenhuis. Ben benieuwd wat voor 'gevallen' je allemaal tegen gaat komen... Succes meid!!

    xx

  • 06 Januari 2009 - 18:31

    Ingrid En Mark:

    Goh Karin,

    Een reis vanuit Zuid Frankrijk in een overhitte auto was bij je relaas nog wel peanuts.
    Via google Earth proberen wij een indruk te krijgen waar je nu feitelijk zit. Midden in het tropisch regenwoud. Een rit met zoveel personen in een kleine auto moet bijna wel voelen als een doperwt in de magnetron op volle stand.
    Nu je op de plaats van bestemming bent kun je focussen op je werk.
    Het credo, niet lullen paar poetsen doet kennelijk daar dus ook opgeld.

    Hebben ze daar ook een leuke disco in Bakundu??

    groetjes en een kus van Ingrid en Mark.

  • 06 Januari 2009 - 19:17

    Kees En Annelies:

    Hee die Karin,
    Heb je toch nog een beetje profijt van de bijbel die op je verjaardag van ons hebt gehad. Kun je tenminste een beetje meebidden!
    Stap ik vanmiddag in de bus van Schoonhoven naar Rotterdam, ik dacht laat ik de auto ook eens laten staan. Zit ik me daar helemaal alleen in de bus. Nou ja, lekker m'n voetje op de bank voor me, rustig de krant lezen, kreeg ik nog koffie ook van de chauffeur. Bij CS in de taxi gestapt, een lekkere ruime Benz, zat echt lekker joh. Op de plaats van bestemming midden in het Centrum voelde ik me je lotgenoot: ik zag overal gekko's in allerlei kleuren. Dacht ik even ik Kameroen te zijn, maar eenmaal buiten bij min 10 was ik weer in de realiteit van ons koude kikkerland. Snel weer naar huis, een heerlijk warme douche en een beetje loungen met warme chocomel. Karin we denken aan je! Bye bye van KEES, Annelies en dochters xxxxx (en pootje van Dorus en Teuntje)

  • 06 Januari 2009 - 19:18

    Margot:

    Heeeee, Kaat, gaat wel hard zo hè met die hitte....al 8?? (Laat de rest maar raden 8 wat?) ha,ha
    Kijk... wij moeten juist nu eten om warm te blijven!! maarre pluizebol hoe kan dat nou? Ik ga toch maar een pakketje sturen ;-))denk ik. Dat dansen, zingen en bidden lijkt me wel wat dus ik wil jouw actiefoto's wel zien. actie, actie.... leuk hoor zo'n nieuwjaarsreceptie zonder jouw hulp. Liep me de kl... samen met j moeder! burgemeester had het leuk gevonden opm heel s'hoven uit te nodigen...
    bedankt voor je leuke verhalen, kom helemaal bij na zo'n stressdag in dit bitterkoude landje.
    Dikke X Margot

  • 06 Januari 2009 - 19:45

    Marjon:

    Ha Kaatje,

    Wow, blijf je dit tempo van verhalen schrijven volhouden.... erg leuk!! Wat fijn dat je al zo snel gewend ben, ach aanpassen is ook niet zo moeilijk als het soms lijkt!! ;-)
    Maar in de hitte is een koude douche toch lekker verfrissend!?!
    En hoe is het eten? Al veel rijst met kip gegeten ;-)
    Nou meid, succes met alle indrukken... je hebt er al veel gehad... maar je zult nog zoveel meemaken. Enne... je weet het hé de foto's gewoon maken...is leuk voor later :-) Ik kijk uit naar je volgende verhaal!!
    Dikke kus

  • 06 Januari 2009 - 19:48

    Hees:

    Ha lief zusje,

    Fijn om je verhaal te lezen! Het voelt net of ik er ook even bij ben!! Een koud douchje vind je al gauw goed als het zo warm en stoffig is! Bedoel je er nou mee dat ik bang ben voor de gekko's of voor de muizen!! haha Ik kan me niet herinneren dat ik ergens bang voor ben ;)
    Nou hier glibberen we nog even verder in de kou! Morgen misschien even met pa schaatsen.... tenminste als die snotapen weer een beetje zijn bijgekomen (ma en pa) hihi. Steef zit voor zijn pink aan de ibuprofen (ofzo) zoals je al had voorspelt! Ook hij is aan het snotapen! Als er dan maar een op de been blijft he? ;)
    Tot snel lieverd.

    Kussies van zussie

  • 06 Januari 2009 - 21:15

    Annelies:

    He Karin, Leuke verhalen zeg. Maarre wat eet je nou zoal??? Hier alles goed; Lieke en Janneke en ikzelf schaatsen elke dag na schooltijd. Ik zal proberen wat foto's te mailen. Morgenochtend als ik opsta (06.30) zal ik aan je denken. Al spring jij er waarschijnlijk makkelijker uit gezien het temperatuurverschil.
    Nou dat was het weer, hou je taai XXX
    Annelies

  • 07 Januari 2009 - 06:32

    Marja:

    Hi Kaat,

    Goede berichten van jouw kant, dat is fijn om te lezen!

    Ja, het is hier enorm koud en vandaag wordt het ook glad. Zojuist (06.30 uur) in de auto zag ik de buitentemparatuur almaar zakken. Maar ik vind het wel lekker weer hoor. Jammer dat je nu niet kunt schaatsen, want het is nu echt weer voor jou. Hoorde zojuist op het nieuws dat er vanmorgen vroeg een ma uit Friesland op de schaats is verttokken om in z'n eentje de elfstedentocht te gaan rijden. Hij wilde dit persé vandaag doen....

    Even over de 'toestanden' in 'je' ziekenhuis. Vind je het een probleem om te zien dat mensen die het niet kunnen betalen dan weggestuurd worden? Daar zou ik dus niet tegen kunnen. Brrrrrr.

    Morgenavond gaan we ons best doen om goed voor de dag te komen zaterdagavond. We houden je op de hoogte!

    Knuffel,

    Marja

  • 07 Januari 2009 - 10:16

    Stephanus:

    Hoi Karineke, Ik heb gehoord dat ze zaterdag de Elfstedentocht gaan schaatsen. Da's nou jammer dat je er niet bent....(Grappie)Verder ploeteren wij hier wel voort, douchen lekker onder een warme straal, bevriezen daarna als we buitenkomen, maar goed. Nog steeds geen fysiotherapeuten nodig om die geworpen negertjes te revalideren na jou interventie? Nou zo kan die wel weer. Have fun!!
    Groet Zwagert

  • 07 Januari 2009 - 12:13

    Simplice:

    beste karin
    hi
    ben simplice ook momenteel in kameroen douala leuk daar in banga toch aha aha ??? bonne annee veel succes
    mijn telefoon nummer in douala is 94423296
    doieee

  • 07 Januari 2009 - 18:20

    Marietje:

    Hee Kaatje,
    Je verhalen zijn echt om te smullen, zit bijna in de computer, bij terug komst moet je je verhalen maar bundelen en uitbrengen onder de naam Pluis in Kameroen, gaat vast goed verkopen! Hou je haaks en ik wacht op je volgende berichtje, Kus van MAria en de mannen

  • 08 Januari 2009 - 09:30

    Joyce:

    Foto's! Foto's! ;)

    Hé ka! Wat een onwijs leuk verhaal om te lezen (en zo herkenbaar al die chaos haha)! Geniet ervan...hoewel je soms dingen ziet die je pet te boven gaan is het een super ervaring! Ben zeer benieuwd naar de rest van je verhalen.

    Take care!
    X Joyce


  • 08 Januari 2009 - 10:19

    Oma:

    Ha Lieve Karin,

    Al je verhalen gelezen en ben heel erg trots op je! Blijf jezelf en ik denk heel veel aan je!

    Veel liefs oma (en een kus van zus hihi)

  • 08 Januari 2009 - 10:26

    Ton:

    Ha die Ka,

    Jammer dat we niet op je afscheid waren echter de reden zul je gehoort hebben.
    We missen je nu al, zeker met dit koude weer.
    Breng t.z.t. lekker warm weer mee terug s.v.p.

    Knuffels uit Wijk.

    Ton

  • 09 Januari 2009 - 16:06

    Hanneke:

    Ha Kaatje!

    Fijn dat je, ondanks een nogal ongebruikelijke taxirit, veilig op je plekkie bent aangekomen!
    Klinkt allemaal behoorlijk 'back to basic' maar daar had je je gelukkig al (voor zover mogelijk) op ingsteld!
    Ook ik ben natuurlijk erg benieuwd naar je foto's...(lekker geduldig zijn we allemaal hè?!)Gisteren getoeterd en het is nu toch wel 'stilletjes' aan mijn linkerkant hoor... Nou succes meid! Ben benieuwd naar je volgende verhaal!

    Liefs, Hanneke

  • 09 Januari 2009 - 16:43

    Roos:

    Hey Kaatje,

    Blijf vooral doorgaan met het schrijven van die tropische warme berichten dan pikken wij daar wat van mee.. brr groot gelijk dat je nu daar bent! ;)
    Huisje hier gaat lekker. Heb een paar mooie ''nog levende''planten gekocht. Beetje jungle nabootsen van Kameroen!!
    Fijn dat je het zo naar de zin hebt daar! HOUDEN ZO!!! woehoee er is alweer één week minder af te tellen tot je terug komt ;)

    Dikke kus en geniet!

  • 10 Januari 2009 - 14:03

    Misyou-tinus:

    Haay lieve Kaat.
    Ik mis je hoor^^. ZO'n wijs iemand, haha. Ik ging pas naar gister even kijken bij Tavenu. EVen naar iedereen zwaaien. Ik jou zoeken. Maar tevergeefs. Jij was er natuurlijk weer is niet xD. Haha. Heel raar gevoel om te zien dat er iemand mist hoor! Ik ga nu snel naar huis, want ik heb honger(maar dat ken jij daar natuurlijk heel goed) en ik moet nog huiswerk maken enz. Ik heb trouwens een voldoende gehaadl met Geschiedenis:D. Goet hea! Ik heb op Havo een 6,1 en op Vwo een 4,2. Maar die 6,1 telt al voor mij! Nou nog alleen Vwo omhoog krijgen en dan hopen dat ik ook overga naar de 3e klas Vwo. Binnenkort krijgen we te horen wat de leraren vinden van welk niveau we zouden moeten gaan doen. Er zijn maar 4 vakken waarmee ik moeite heb hoor in Vwo. Geschiedenis, Aardrijkskunde, Gym xD en Nederlands. Maar ik doe echt mijn best! Ik zal aan jou denken als ik weer is zo'n rot repetitie aan het maken ben. Maar ik ga snel een croissantje halen!
    DOergg schatt. Lufjoe(haha) xx mis je lieferdd. Tinus(ll)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 26167

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: