Wist je dat.... - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu Wist je dat.... - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

Wist je dat....

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

10 Januari 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo vriendjes,

Wat leuk zeg om jullie reacties te lezen! Al is het wel frustrerend dat ik niet kan schaatsen op natuurijs... maar ja je kan niet alles hebben! Al zou ik voor een elfstedentocht wel naar huis komen (grapje :-))
Hoe staan de zaken hier: nou ik heb nog niet veel nieuws na de laatste keer, aangezien ik 3 dagen gewoon gewerkt heb, nou ja gewoon. Ik moet nog steeds erg wennen aan het ziekenhuis gebeuren hier. De patienten komen vanaf 7.30 uur in de wachtkamer zitten nadat ze betaald hebben voor een consult. Helaas komt de dokter vaak pas om 8.30 uur aankakken waardoor ik dus eigenlijk een uur niets zit te doen (en daar sta je dan om 06.00 uur voor op!)
Tot nu toe is het vrij rustig omdat het geld van de mensen op is na de feestdagen. Blijft raar om te zien dat ze voor elk testje, pilletje etc moeten betalen. Op dinsdag en donderdag wordt er geopereerd. Donderdag stond ik er weer bij en was het een erg lange dag. Ze vertellen me steeds dat het de Afrikaanse manier van opereren is, maar eigenlijk is het gewoon onmenselijk als de patienten gillend van de pijn roepen dat je ze vermoord... Om over de operatietechnieken nog maar te zwijgen! Maar ik lever nu nog maar niet teveel commentaar dat komt wel als ze me wat beter kennen.

Wat eet ik xoal? Nou brood, oftewel een vierkante cakevormige droge staaf die soms erg hard is. Vaak met jam of chocopasta. Verder hebben we eieren, aardappelen, yam (ook soort aardappel), plantings (bananen die je kan bakken of frituren), rijst, spaghetti en daar eten we dan groenten bij. De keuze is beperkt tot sperziebonen, tomaat, wortelen, ui en kool, maar goed te doen. Je leert iig goed koken. Het valt me mee hoeveel er te krijgen is hier en het is allemaal best goedkoop (30-50 cent). Dus eigenlijk heb ik geen honger. Alleen vlees eet je niet. Soms een stokje Soja (nee dat is gewoon rundvlees) wat je langs de weg koopt of een gebakken visje.

Eigenlijk niet zoveel nieuws van mijn kant dus... Margot en Marja hoe is het met jullie vaders? Ik bid elke dag voor ze (echt waar) En steef werkt de ibu voor je pink (ik zei het toch!)
Voor mijn muziekmaatjes die dit voor vanavond lezen: heel veel succes en plezier vanavond, drink een borrel op me! En goed je best doen he!

Ik ga de wist je dat in ere herstellen, dat is makkelijker dan een verhaal:
Wist je dat...:
- er een kakkerlak in onze wasbak woont
- het de hele ochtend tropisch hard geregend heeft
- de muizen hier piepklein zijn
- de doktoren altijd snauwen tegen de verpleegkundigen
- ze hier altijd commanderen ipv vragen
- het hier ondanks de regen toch warm is
- ik net een slapend kind op mijn schoot had in de taxi

Ik vind het weer genoeg voor vandaag.
Oma ga zo door met internetten. Pa ga naar de dokter maandag! En de rest veel schaatsplezier (bedankt voor de foto's Annelies erg leuk!)

Een dikke kus voor allemaal van mij en ik ga nu proberen foto's te plaatsen.
XXX

  • 10 Januari 2009 - 16:48

    Roos:

    Hey Kaatje,

    Erg indrukwekkend wat je allemaal verteld.. Wat erg van die mensen die zo schreeuwen tijdens een operatie..Bepaald geen Grey's anatomy! ;) Ik heb vandaag noren gekocht en reed er al lekker mee weg op de slootjes in de polder bij mijn ouders.. Heb mijn roeping gevonden haha! Zo te zien krijg je goed te eten en de foto's tjah... Best een leuk gordijntje in de slaapkamer ;)

    Succes en keep it up! Je doet goed werk daar enne laat maar snel zien wie de echte Karin daar is!

    Dikke kus!!!

  • 10 Januari 2009 - 18:30

    Leonoor:

    Hee kaat!!

    Klinkt echt allemaal geweldig wat je doet.. Je bent dus al goed gesettled daarzo ;)!

    heel veel succes en vooral veel plezier!

    xx

  • 11 Januari 2009 - 07:13

    Ton:

    Ha die Ka,

    Het concert was leuk, goed en gezelly. Jordy zijn ouders waren er ook weer. Met mijn schoonvader gaat het redelijk, hij is weer thuis.
    Je moeder was aardig d'r stem kwijt dus Ad de Vaal heeft de slotspeech gehouden wat hij zeer netjes gedaan heeft.
    Wat zul jij het moeilijk heben met dat gecommandeer daar ik wens je veel sterkte.
    Verstandig van je om niet alleen door Kameroen te trekken.
    Blijf doorgaan met jezlef te zijn en doe voorzichtig.
    Ook wij hier in Wijk denken aan je en sturen je op deze manier een paar dikke knuffels.

    We schrijven..

  • 11 Januari 2009 - 09:52

    Zussie:

    Ha zus,

    Moet wel even wennen zijn je nieuwe optrekje! Maar je hebt iig een ruim bed!
    Hier alles goed! Ten minste met mij wel! Voor de rest zijn pa en ma nog steeds twee snotkokers! Is Steef van de week ook ziek geweest en nu is Esmeetje ziek! Heeft koorts en is verkouden (hoe kan het ook anders! We zijn van de week met Esmee het ijs op geweest! Ze is er klaar voor om vlgnd jaar les te krijgen van haar tante! Steef is nu naar Haastrecht schaatsen, ik zag het nog niet zo zitten en blijf liever bij Esmeetje! Ik zal de foto's van het schaatsen mailen.
    Hele dikke kus van zus

  • 11 Januari 2009 - 09:56

    Esmee:

    Ha lieve tante Karin, (of in de benoeming van Esmee Kaka en ja daar bedoeld ze echt Karin mee)
    Ik wil ook even wat schrijven:

    ;pl/
    #Z : :opjk unb,m m, pvo
    njkyb v u

    Er staat ongetwijfeld dat ze je mist en dat je een heel dikke kus en knuffel krijgt hihi :)

  • 11 Januari 2009 - 12:08

    Ilja:

    Hai Karin!
    Wat gaaf om je belevenissen te lezen en zo te vernemen hoe het leven daar is.
    Wat afschuwelijk om te lezen hoe de geneeskunde er daar aan toe gaat. Ik hoop dat je daar wat kunt bereiken, zodat er wat verbeteringen komen!
    Succes, zet hem op!
    Gisteravond was erg gezellig, wijntjes na afloop erg lekker! Bassectie was uiteraard helemaal nergens zonder jou! Hihi!
    Wij gaan hier in Vleuten eens kijken of we onze schaatsen nog aan gaan trekken vandaag, op dit moment zijn we schaatsen op tv aan het volgen.
    Doei!
    Groetjes, Ilja

  • 11 Januari 2009 - 14:25

    Dolf En Marja:

    Hoi Karin,

    Wat een geweldige accommodatie heb je. Valt toch zeker best mee achteraf? Wij zouden toch wel met je willen ruilen: Wassen met water uit een emmer en dan lekker in het zonnetje opdrogen is toch lekkerder dan lekker warm douchen met de ijspegels aan de ramen. Maar ja, wij zijn niet van zulke ijsliefhebbers als jij, dus je zult het wel jammer vinden dat je nu niet kan schaatsen. En reken maar dat het ijs geen vier maanden op je wacht. Ons kan het niet snel genoeg warm worden. Fijn te vernemen dat het je daar allemaal goed gaat en dat tot nu toe alle rampenscenario's niet uitgekomen zijn. Dat zal met name je moeder toch wel geruststellen.
    Nou meid, geniet van je ervaringen en we zijn benieuwd naar verder nieuws van je.

  • 11 Januari 2009 - 15:47

    Hanneke:

    Ha die Karin!

    Leuk om wat over je dagelijkse dingen (eten, slaapplek e.d.) te lezen!
    En leuk dat het plaatsen van de foto's gelukt is.
    Dat geeft een beetje een indruk van hoe het daar is. Het is wel schokkend om te lezen hoe de gang van zaken en die operaties in dat ziekenhuis verlopen... heftig hoor. Hopelijk sla je jezelf erdoor heen en kun je straks laten zien wat jij in huis hebt! Zet 'm op meid! Veel liefs vanuit een bevroren Nederland!

    Kus, Hanneke

  • 11 Januari 2009 - 16:24

    Marjon:

    Ha Kaat,

    Er leuk om je belevenissen te lezen en een kijkje te nemen bij de foto's. Je slaapplaats is iig even groot als thuis bij je ouders :-) en maar goed dat het een 2persoons klamboe is..
    Nou hier is het koud hoor, gister een tochtje op de schaats gemaakt van 25 km. Vanaf morgen gaat het dooien, dus hoef je niet meer te balen dat jij niet kan...
    Wat het eten betreft... aardig wat variatie toch?
    Nou meid, sla je even door alle frustraties heen die je hebt over het ziekenhuis... wie weet over een poosje kun je wat advies geven...
    SUCCES!!
    Liefs Marjon

  • 11 Januari 2009 - 18:13

    Margot:

    Ha die Kaat,
    ach dat commanderen....doe maar net of ik daar lig... gaat het vast goed!! ;-)) hahahahahaha
    Wel leuk om te lezen dat je eigenlijk na een week al zo ingeburgerd bent dat alles al een beetje routine wordt. Concert prima verlopen, erg gezellig maar mis toch wel een krullenkop.... Maar die zus van je nou nou zegt ze gisteravond:nee hoor We gaan niet tennissen , ik ga schaatsen...ja,ja lekker bij kachel lees ik net hierboven!!!
    Kaat hou vol!! geniet en ervaar!
    dikke x , Margot
    PS mn vader nog steeds leuk dement dus werkt t wel???

  • 11 Januari 2009 - 18:17

    Anton En Tonny:

    Hé Karin
    Fijn om te lezen dat je je daar wel zult redden, ook al is daar alles anders dan hier in Nederland. Zo te zien valt je behuizing best wel mee, uiteraard niet in vergelijking met hier, maar zeker veel beter dan de meeste mensen daar, denk ik. Wat kunnen wij toch blij zijn met de gezondheidszorg in Nederland. Je moet er toch niet aan denken dat het er hier net zo aan toe zou gaan als daar bij jou in het ziekenhuis, even onder het mes zonder fatsoenlijke narcose brr.
    We zullen je berichten blijven volgen en succes daar.

    groetjes Anton en Tonny

  • 11 Januari 2009 - 19:31

    Marja:

    Hi Kaat,

    Brrr, dat schreeuwen van de patienten, o wat vreselijk....

    Je hebt gelijk dat je even wacht met je commentaar totdat ze je wat beter kennen en het dan toch wilt melden.

    Gisterenavond was het erg gezellig. Heb lekker geblazen en volgens mij meerdere van ons.

    Tja, en dan die Omi van jou. Die heeft me een bijnaam bezorgd voor de rest van mijn leven. Ik zal het je even vertellen...

    Staat Hetty naast Wilco (kun je je het lengteverschil voorstellen???) en zeg ik nog trots tegen de zus van de erevoorzitter die laatst is overleden (ik weet zijn naam helaas nu even niet), waar je Omi naast zit:
    "Dat is nu mijn kleine broertje..."!"Zegt je Omi: "Tja, je kunt wel zien dat JIJ het probeersel was (niet goed afgemaakt).....!" Nou ze heeft de trend gezet, want Wilco ging dit natuurlijk direct aan de sta-tafel melden waar iedereen (Ton, Joop, Fred, Ton, Maria, Bas, Hetty, Louis etc., etc.) gezellig stonden te drinken en je vaders hapjes te nuttigen.

    Ik heet dus nu 'Het probeersel'!

    Louis heeft nog geprobeerd om het om te zetten in 'Het prototype', want dat is een unieke uitvoering die niet in productie wordt genomen, maaaaaaar ik ben bang dat ik van nu af aan toch de rest van m'n leven 'Het probeersel' blijf....

    We hebben er echt zo om gelachen.

    By the way: SUPER verstandig dat je er niet alleen op uit gaat trekken!!!!

    Wat mijn vader betreft heeft Ton je al laten weten dat hij thuis is. De verwardheid 's nachts maakt het voor mijn moeder wel zwaar. Ik belde net (20.00 uur) en er is vanochtend nog een arts bij geweest omdat hij erg benauwd was. Uiteindelijk was de conclusie dat de bloeddruk wel laag was en de benauwdheid de komende tijd door de longontstekening nog wel zo zal blijven, maar dat het toch wel goed gaat. Het blijft dus een zorg hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Hij wil te snel en het is niet eenvoudig hem te temperen.

    Groetjes en tot het volgende berichtje...

    Weet je al dat we 5 mei misschien in Wageningen gaan blazen?? Zorg dus maar dat je veeeeel lucht hebt tegen die tijd want je hebt dan nog maar 5 dagen om te oefenen......

    Tot de volgende berichtenuitwisseling.

    Een dikke knuffel!

    Marja

  • 12 Januari 2009 - 10:52

    Stephanus:

    Zo slecht heb je het daar nou ook weer niet!! Dat bed is twee keer zo groot als in Utrecht. Je hebt een tuin waar je lekker in kan zitten. (Heb je in Utrecht ook niet!) Als in Nederland iedereen gelijk zou betalen voor elke behandeling had je in ieder geval geen gezeik met de zorgverzekeraar! Eten kost niets enz. enz.
    En schreeuwende patienten hou je toch...
    Kusje (en ik heb lekker geschaatst) Stephanus Joannes

  • 12 Januari 2009 - 12:08

    Oma:

    Hallo Karin,

    Hier weer een berichtje van oma. Vernomen dat je iedere keer wat vakantie neemt. Goed zo lieverd, geniet er van. Wij horen het later wel. Hoor je nog wel iets van het schaatsen. Het is wel koud hier. Stuur maar wat warmte naar ons, kon dat maar he?
    Nu schat veel groetjes en liefs Oma

  • 12 Januari 2009 - 12:58

    Marietje:

    Hee Kaat,

    Ja dat schaatsen is wel jammer dat je dat moet missen! Lucas is een nieuwe rintje ritsma, in ieder geval met zijn type haar! (de snelheid zit er nog niet echt in). En andre is hopeloos schaats verslaafd geworden, heeft zijn ijshockey schaatsen ingeruild voor noren en maar toertochtjes maken. Leuk de foto´s word het allemaal nog wat duidelijker hoe je het beleefd daar!! Dikke kus van ons allen. Ps zaterdag een portje (of 4) en een raketje(of 2) op je gedronken.

  • 13 Januari 2009 - 14:12

    Mark:

    Hey Kaat,

    Alles gaat goed hè zo te horen. Ik vind het knap hoor allemaal wat je aan het doen bent. Ik geloof dat het niks voor mij zou zijn. Inderdaad erg indrukwekkend allemaal wat je schrijft.
    Inmiddels is het ijs hier in Nederland langzaam aan het smelten. 't Is dus even over met de schaatspret.
    Heb je al een alternatieve manier gevonden om toch nog een beetje muziek te kunnen maken? Didgeridoo'en ofzo? ;-)
    Ik hou je site in de gaten.

    x Mark.

  • 14 Januari 2009 - 12:02

    Ruth Vissia:

    Hoi! Ik heb net je laatste bericht gelezen en naar de foto's gekeken. Het ziet er redelijk uit behalve voor de keuken. En de kakkerlakken kun je houden! Ik zou hier niet tegen kunnen, maar jij bent veel jonger en flexibeler. En je bent er tenslotte om te helpen en te leren. Je diet klinkt gezond....
    verder laat ik het daarbij! De koud is weer weg en zo ook het ijs. Marten is vandaag weer met zaalvoetbal in zijn lunchpauze begonnen. Nou, dat zal 'ie morgen wel voelen! Niet veel nieuws van mijn kant.
    Houd je taai!
    Groetjes,
    Ruth

  • 15 Januari 2009 - 22:50

    Kirsten:

    Heyyy Karin!
    Woww dat klinkt echt super allemaal.! :) (nou ja, allemaal.. de kakkerlakken en douche en vooral de gillende patienten zijn misschien ietsje minder.. :P)
    Maar wel heel leuk om al je ervaringen te lezen!
    Wel wennen denk ik, om zoveel arme mensen enzo te zien?
    Ik wens je nog een hele mooie tijd, en tot op het WMC.? ;)
    Groetjes Kirsten (bbs :p)

  • 16 Januari 2009 - 14:22

    Jelle:

    Wow, wat heftig zeg. Had ik nog niks van gehoort! Ik zie het allemaal nog erg goed voor me! Mis het wel.

    Als ik je verhaal zo lees merk ik wel dat je het erg naar je zin hebt! Succes met het werk en heel veel plezier he, neem een cocktailtje namens mij op het strand.

    xxx Jelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 26162

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: