Een heftige week - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu Een heftige week - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Karin Sterrenburg - WaarBenJij.nu

Een heftige week

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

16 Januari 2009 | Kameroen, Yaoundé

Hallo Lieve mensen,

Hoe is het daar in ons koude kikkerlandje? Hier gaat alles nog steeds prima, heb een enerverende week achter de rug. Zondag naar Kumba geweest, een grote stad een uur rijden van Banga. Nou ja rijden... meer hobbelen over een zeer stoffige zandweg vol met kuilen! Er is daar een zwembad dus dat leek ons wel wat, maar helaas er was een lekkage dus het zwembad was leeg. Toen zijn we maar naar het meer gegaan: Lake Mbo Barombi. Dat is een kratermeer van 2,5 km doorsnede, het is wel even een wandeling bergop voor je er bent, maar de natuur is echt schitterend! Overal tropisch regenwoud om het meer en een heerlijke stilte en rust, wat best een verademing is als je de drukte van de stad even wil ontvluchten! Bij het meer zijn een aantal vissers actief dus zijn we met een van hen in een houten kano (gewoon een uitgeholde boom dus...) naar de overkant van het meer gepeddeld om daar het piepkleine dorpje Barombi te zien en toen weer terug gepeddeld. Lekker rustig over het water dobberend.
Daarna begon er weer een nieuwe werkweek. Dinsdag werd er 's ochtends vroeg een heel ziek kindje van 3 jaar binnen gebracht wat convulsies had (wegrakingen). Ze weten hier echt niet wat spoed is, en lopen zeker geen stap harder. Om zuurstof toe te dienen moet je naar de 'theatre', de operatiekamer. Daar probeerde een arts om wat hersenvocht af te nemen omdat we vermoedde dat het om een hersenvliesontsteking ging. Toen dat niet lukte besloten we om maar te starten met de behandeling voor malaria en hersenvliesontsteking, want ja je moet toch iets. Het is heel frustrerend om te zien dat de verpleegkundige geen stap harder lopen en ze hebben ook totaal geen inzicht in de ernst van de situatie. Ben zelf met Ruth (de Nederlandse verpleegkundige) maar steeds gaan checken hoe het ging. Zelfs het moeizamer ademhalen merken ze niet op, dus je moet ze alles voorkauwen hier. Medicijnen worden ook niet op tijd gegeven, de koorts niet goed behandeld (doen ze hier vooral door natte doeken op je te leggen voor de afkoeling) etc. Zo kan ik dus nog wel even doorgaan. Aangezien de situatie niet verbeterde en de verpleging nog steeds niets begreep ben ik zelf om 6 uur 's avonds nogmaals gaan kijken met Ruth. We hadden net de medicijnen gegeven en een student verpleegkunde zoog wat slijm uit zijn keel toen ik opeens zag dat hij stopte met ademhalen... Tja daar sta je dan als enige aanwezige 'halve' dokter... Start reanimatie roep je dan, wat er op neer komt dat je het zelf gaat doen. Een beademingskap kennen ze niet dus wordt er een doek over het mondje gelegd waar je door kan blazen. Roep de dokter zeg je dan waarna er iemand in een rustig tempo naar het huis van de dokter loopt, en ik maar pompen.... Leek echt heel lang te duren. Wat bleek, de student had tegen de dokter gezegd dat het kind weer een convulsie had ipv een hartstilstand! Gelukkig was Ruth erachteraan gerend en kwam uiteindelijk de dokter. Ik bleef maar door reanimeren alhoewel ik wist dat het weinig zin had. De dokter wilde nog wat medicatie halen maar de operatiekamer was op slot en de sleutel kwijt... dus dan maar niets meer doen. Een hysterische moeder, biddende vader, dood kind, nou daar sta je dan. De moeder van het kindje was ook veel te laat naar het ziekenhuis gekomen, het was al meer dan een week ziek!
Dus mijn eerste echte reanimatie was op een 3-jarig kind, dat het niet heeft gered. De volgende dag was ik echt zo moe van alle inspanningen!
Gelukkig ook leuke dingen (nou ja leuk...) zoals een bevalling: 'Pers of je kind gaat dood' een hele normale uitspraak hier. Ik mocht het kindje wassen na de geboorte, ik denk omdat ik teveel commentaar gaf op de verpleegkundige die de bevalling deed, haha. Was ze in ieder geval van me verlost! Dus mijn missie is om daar wel wat te veranderen qua aanpak. Als ze het kind willen horen huilen slaan ze het gewoon in het gezicht, terwijl het allang gehuild heeft.
En vanochtend nog bij een spoedkeizersnede geweest wat meer op een slachterij leek (ik zal jullie de details besparen!) Je hebt na afloop iig een snee vanaf je navel tot aan je schaambeen... geef mij maar een hollandse gynaecoloog!
Maar jullie horen dus ik trek al iets meer mijn mond open, maar of het aankomt???

Fijn dat jullie allemaal zo lekker hebben geschaatst (niet dus, haha). Zo te horen vermaken jullie je ook wel in Nederland. Nou ik hoop dit weekend op het strand te liggen.
Zal ik nog wat wist je datjes doen?
Wist je dat:
- ik mijn record auto proppen heb verbroken... 10 personen!
- ze hier ook texaco's hebben
- we gisteren 'patat' hebben gebakken
- onze wasbak-kakkerlak is overleden
- er ook kikkers zijn in onze keuken
- ik volop geniet van de waanzinnige natuur hier
- je in dit ziekenhuis hier nog niet dood gevonden wil worden
- ze allemaal denken dat ik een goed christen ben
- ik de morning devotion eigenlijk wel leuk vind
- ik dan ook uit volle borst meezing
- ik nog steeds bid voor alle zieke in Nederland (ja Margot het moet echt werken zeggen ze hier....)
- ik alle zieke veel sterkte wens
- ik nu ga afsluiten

Heel veel knuffels en tot de volgende keer met hopelijk wat positievere berichten dan reanimaties en overleden kindjes!

Liefs Kaat (nog steeds zonder krullen... ) XXX


  • 16 Januari 2009 - 13:29

    Suzanne:

    He lieve ka,

    volgens mij zit je nog achter de computer, want ik zie ondertussen wat foto's binnen druppelen. Wat een heftigheid allemaal! Vind het echt knap van je dat je alles zo goed oppakt en het heft in eigen handen neemt als niemand anders dat doet.. Maar bedenk maar dat sommige gevallen gewoon niet te redden zijn door alle delay en slechte omstandigheden. Je doet wat je kunt! Hopelijk weet je alles te verwerken en heb je steun aan Ruth en andere collega's. Ik lees nu toevallig 'Afrika is besmettelijk' over artsen zonder grenzen in Congo. Jouw verhaal had er zo tussen kunnen staan.

    Hou je taai, meid! Deze ervaringen vergeet je nooit meer.

    Kus.

  • 16 Januari 2009 - 13:43

    Margot:

    Hé Kaat, ik krijg net op mn werk deze mail van je binnen! Oh Piep, wat een week zeg, en dan kunnen we dat niet eens bespreken tijdens een portje op de donderdag.
    En ik hoor je al lekker (ingetogen) aardig vooral rustig praten tegen de, wat zulen we zeggen ,niet zo snelle collega's. Het lijkt me, echt wel, héééél frusterend hoor!!
    Houd moed, ondanks alle vervelende situaties, geniet van d omgeving en van je leuke en lieve gezelschap van Ruth. We nemen als je thuiskomt toch wel een portje op het leven, goed?
    dikke kus, Margot

  • 16 Januari 2009 - 13:47

    Ton:

    Ha die Ka,

    Leuk om tussen de regels door te lezen dat je jezelf begint te worden en je mond open doet.
    Hier in Wijk gaat alles zijn gangetje, afgelopen donderdag met Margot een begin gemaakt met de muziekbieb in samenwerking met motivator Olisjeik, Fred en de man van de euries.
    Ik als ambtenaar ben vandaag bezig met mijn reguliere vrije dag.
    Marja d'r vader gaat nog niet echt lekker en we hopen dat het afbouwen van bepaalde medicijnen, in samenspraak met de huisarts, voor een beter resultaat zorgt.

    Voor nu, denk aan jezelf, doe voorzichtig en tot de volgende berichtgeveing.

    Knuffels uit WbD.

    Ton

  • 16 Januari 2009 - 14:25

    Marja:

    Kaat,

    Dit is niet wat je wilt meemaken.....

    Ik word er helemaal naar van.

    Wel fijn dat er ook nog relaxmomenten zijn.

    Meissie, ik kan je alleen maar veel sterkte wensen en hopen dat je niet teveel 'schade' oploopt van dergelijke ervaringen en vooral dat je dit niet dagelijks gaat meemaken de komende maanden (hoewel ik er wel een beetje bang voor ben).

    Hebben de (trage) verpleegkundigen zelf ook kinderen? Helpt het als je bij ze informeert hoe snel ze tot actie zouden komen als het hun eigen kind zou betreffen (of is dit nu een heeeeeele domme suggestie?).

    Dikke Kus,

    Marja

  • 16 Januari 2009 - 15:25

    Hanneke:

    Ha Kaatje!

    Wat een verhaal zeg...
    Moet er gewoon van bijkomen. Lijkt me heel frustrerend om zoiets aan te moeten zien en om je door die omstandigheden daar zo machteloos te voelen terwijl je zo graag op een goede manier zou willen handelen. Het is inderdaad te hopen dat je aankomende week een wat 'positievere' week zult hebben en dat je van het weekend op het strand even bij hebt kunt tanken. Leuk dat je ook weer foto's bij het bericht hebt geplaatst, lekker "krullebolletje" ;) Meid, zet 'm op, we denken hier aan je (ja dagelijks ja) en pas goed op jezelf!

    Veel liefs, Hanneke

  • 16 Januari 2009 - 15:55

    Bas:

    Hoi Kaatje,

    Gelukkig dat je naast het hele Afrikaanse ziekenhuisgebeuren ook nog een beetje tijd hebt om iets van de omgeving te zien.
    Ik moet zeggen als ik de foto's zie, dat het me nog meevalt zoals het er daar uit ziet. Natuurlijk geen vergelijking met de ziekenhuizen hier.

    Houdt de moed er in en we blijven je volgen!

    Grtjz,
    Bas.

  • 16 Januari 2009 - 17:18

    Anton En Tonny:

    Hallo Karin
    Dat was me zeker een heftige week. Maar blijf je mond maar flink open trekken, als het maar één keer zou helpen om daardoor iemand te redden of het personeel uit Kameroen tot nadenken aanzetten, heb je dat toch maar mooi bereikt. het zal best moeilijk zijn om alles een plaatsje te geven, want er komt natuurlijk steeds wat anders op je af. Niet alleen in het ziekenhuis maar ook daarbuiten en dat allemaal in een relatief korte tijd. Nou Karin veel succes en natuurlijk ook veel plezier.

    groetjes Tonny en Anton

  • 16 Januari 2009 - 20:16

    Kees & Annelies:

    Hoi Karin,

    Wat een heftige dingen zeg. Een kindje van drie zien sterven. Echt heel erg. Kan je dat wel van je afzetten?? Ik zal Janneke en Lieke morgen extra veel knuffelen. Overigens heeft Janneke haar vocabulaire weer met enkele bijzondere woorden uitgebreid: Loser, mafketel, mafkees. En ook: stil want ik zit te gamen. Verder alles goed hier iedereen is gezond en zonder mankementen van het ijs gekomen.
    Fijn dat je toch geniet van de omgeving. Zitten er geen enge beesten in dat meer?? Of kijk je daar al niet meer van op?? Zijn er ook nog exoten (dieren bedoel ik haha)in de buurt.
    Ben je al afgevallen? Kan je het goed vinden met de andere meiden?
    Zijn er nog leuke mannen?
    We vinden het heel leuk om je verhalen te lezen. Je hebt schijverstalent (moet je wat mee doen!)

    Tot de volgende keer.

    xxx Kees Annelies Lieke en Janneke

  • 17 Januari 2009 - 00:41

    Kees:

    Hoi Karin,

    Even een anekdote uit een Belgisch streekziekenhuis:

    Japanse buurman

    George gaat zijn Japanse buurman, die een zwaar
    verkeersongeval gehad heeft, in het ziekenhuis bezoeken.
    Als hij in de kamer aankomt ziet hij zijn buurman in bed
    liggen, volledig in het gips en met allemaal slangetjes die uit zijn lichaam komen.
    De arme man ziet eruit als een mummie.

    De Japanner kan niet bewegen:
    alleen de ogen zijn vrij en hij lijkt te slapen.

    George, diep onder de indruk, blijft een tijdje stil naast
    het ziekenhuisbed staan .. plots spert de Japanner zijn ogen wijd open en roept:
    '
    SAKARO AOTA NAKAMY ANYOBA, SUSHI MASHUTA !!!!!!
    '
    Dan slaakt hij een diepe zicht en sterft...

    De laatste woorden van zijn vriend blijven in het geheugen van George gegrift.

    Op de begrafenis wendt George zich tot
    de diepbedroefde weduwe en moeder van zijn buur.

    Mijn innige deelneming! Hij omhelst de beide dames en zegt
    hen dat Fujiko hem als laatste woorden 'SAKARO AOTA NAKAMY ANYOBA, SUSHI
    MASHUTA' toegeroepen heeft. Weten jullie soms wat deze betekenen?

    De moeder valt in zwijm en de weduwe staart hem ongelovig
    aan George dringt aan: Zegt het me .. wat heeft mijn goede buur nog willen zeggen?...

    De weduwe:

    'JE STAAT OP MIJN ZUURSTOFSLANG,
    KLOOTZAK!!!!!!!!!'

    Ik zie je glimlach Karin, zie zo het leven van alledag.
    Soms een traan, maar daarna een lach en weer verder.

    Ik denk aan je xx
    Bye bey
    Kees



  • 17 Januari 2009 - 12:53

    René:

    Lieve Kaat, lijkt me inderdaad heftig. Aan de andere kant moet je je realiseren dat het geen 'westen' is met goed geoutilleerde ziekenhuizen en gemotiveerde artsen. Ik denk dat men daar 'gewend' is geraakt aan hoge sterftecijfers van kids. Aan de ander kant haal je energie uit de dingen die je wél hebt gepresteerd tot nu toe want je doet meer goed dan jezelf beseft! En dat je straks bestuurslid wordt van de Grote Kerk hier nemen we dan aar op de koop toe :)
    Dikke kus en zet 'm op!

  • 17 Januari 2009 - 14:28

    Marjon:

    Ha meis,

    Nou dat is zeker een heftig weekje... pfff.. Het kwam Robin allemaal wel bekend voor, echt de afrikaans mentaliteit! Wat ontzettend wennen is... én of het ooit gaat wennen?!? Maar gewoon blijven zeggen wat jij weet en hoe het anders kan... Ze kunnen zoveel leren van JOU. Heel fijn dat je samen met Ruth erover kunt praten!
    Gelukkig heb je in het weekend je ontspanning. Even lekker weg van de plek waar je al de hele week bent. Nou meid heel veel succes komende week weer met werken.
    Liefs Marjon

  • 17 Januari 2009 - 16:37

    Ingrid En Mark:

    Ha Karin,

    Goh wat een ervaringen!!!
    Dood, geboorte, de beleving en werkervaringen die je aldaar opdoet. In ons jachtige landje lopen ze dan gelukkig wel wat sneller en is het goed geregeld. Wij kunnen het ons eigenlijk gewoon niet voorstellen dat dit ergens anders er zo aan toe gaat. Je bent bijna aan de goden overgeleverd. En kun je je ervaringen met Ruth goed delen? Jou kennende kun je dit alles goed relativeren.
    Na zelf een paar dagen opgenomen te zijn in het ziekenhuis (Mark voor PV isolatie) en nu je verhalen lezende is dit een werelds verschil.
    De ervaring die je opdoet is 'a memory for lifetime'. Kun je je koters later vertellen hoe het er allemaal aan toe ging.

    Hou je haaks, geniet van je stage en ik ben benieuwd wat het Kameroenese record autofrotten wordt.

    groetjes en dikke kus
    Ingrid en Mark

  • 17 Januari 2009 - 17:38

    Marietje:

    Slik................je weet dat zulke dingen kunnen gebeuren, maar als je er dan zelf voor staat is dat wel heftig!!
    Nog wat leuk nieuws, gisteren was kleine Boaz jarig en Omie, Niet en kleine Esmee waren op visite.
    Boaz was helemaal weg van zijn Ep,(step) die hij voor zijn verjaardag had gehad, andere cadeau´s zag die niet staan, behalve de tractor van Esmee, die viel ook erg in de smaak.
    Nou Meissie zet hem op, ik doe hier ook wat schiet gebedjes voor jou, we denken aan je!!
    Ps hebje al gemeten!!

  • 19 Januari 2009 - 16:06

    Suzanne De Wit:

    He karin,

    Echt leuk om je verhalen te lezen! Wel schokkend zeg.. maar wel echt super leuke ervaring!
    Heel veel plezier en succes nog.;) Daarna kom je wel weer een keertje bij bbsb invallen hè.?:)

    Liefs.


  • 20 Januari 2009 - 14:36

    Gerard Driesen:

    Hoi Karin,

    Wat ik zoal lees maak je daar genoeg mee!
    Leuk te lezen dat je ook plezierige dingen mag meemaken.

    Groet, Gerard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Yaoundé

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 April 2009

Een laatste berichtje...

13 April 2009

District Hospital Mamfe

01 April 2009

Het Noorden

22 Maart 2009

Tijd voor wat ontspanning

16 Maart 2009

Een ongelukkige week
Karin

Actief sinds 15 Dec. 2008
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 26163

Voorgaande reizen:

03 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: